6. december 2019
- Det er mit arbejde at designe, hvordan udstillingerne rent fysisk skal se ud, siger udstillingsarkitekt ved Museum Sydøstdanmark Jens Ole Platz (t.v.), der sammen med museets udstillingschef Thorbjørn Kolbo har stået for de store linjer omkring de kommende udstillinger på Holmegaard Værk. Her ved en model af bygningen. Foto: Helle Hansen
- Det er mit arbejde at designe, hvordan udstillingerne rent fysisk skal se ud, siger udstillingsarkitekt ved Museum Sydøstdanmark Jens Ole Platz (t.v.), der sammen med museets udstillingschef Thorbjørn Kolbo har stået for de store linjer omkring de kommende udstillinger på Holmegaard Værk. Her ved en model af bygningen. Foto: Helle Hansen
Foto: unknown
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Arkitekten bag glasværkets nye udstillinger: Vi betragter bygningen som en genstand, der fortæller en masse historie

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Arkitekten bag glasværkets nye udstillinger: Vi betragter bygningen som en genstand, der fortæller en masse historie
Næstved - 31. januar 2019 kl. 15:03
Af Helle Hansen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I arbejdet med at skabe de kommende udstillinger til Holmegaard Værk på glasværket i Fensmark, bliver de store linjer lagt af udstillingschefen sammen med en udstillingsarkitekt.

arrow Læs også: Debat: Det er fuldstændig tåbeligt

Hvad laver en udstillingsarkitekt?

- Generelt er jeg med for at få vores tanker om udstillingen til at passe med bygningen, siger Jens Ole Platz, udstillingsarkitekt ved Museum Sydøstdanmark, som sammen med udstillingschef Thorbjørn Kolbo har det store overblik over, hvordan det hele skal se ud på det kommende Holmegaard Værk.

Hvad skal bevares, og hvad skal sættes i stand?

Det er et af de meget vigtige spørgsmål, for alt for meget istandsættelse vil fjerne stedets sjæl.

- Vi betragter bygningen som en genstand, der fortæller en masse historie, forklarer Jens Ole Platz.

- Vi gennemgår bygningen kvadratmeter for kvadratmeter sammen med det tilknyttede rådgivende ingeniørfirma Moe, tilføjer Thorbjørn Kolbo.

I de gamle gulve er der i dag spor efter maskinerne, af tabt glas og andet liv på stedet gennem mange år, så de skal ikke gemmes væk under gulvtæpper eller anden ny gulvbeklædning.

I stedet bliver der blandt andet inde i hytten med tankovnen lavet en »board walk«, en sti af træ hævet cirka et trin over gulvhøjde, som leder besøgende rundt i rummet.

En undtagelse er udstillingen i lokalet, der ligger en halv etage nede - der hvor der tidligere har været udstillet glas fra prøvesamlingen. Her er planer om et gulvtæppe, der ligner overfladen på en mose, fordi den første lokale særudstilling kommer til at handle om fund fra stenalderen gjort i Holmegaards Mose suppleret med lidt lånte ting og sager fra perioden fra andre museer.

I Steen Gude og Peter Normann Nielsens tid blev der sat en del gipsvægge op og på andre måder ændret ved de eksisterende rum.

Alle disse »uoriginale« ting er fjernet, så det nu er de gamle vægge og gulve, der står tilbage.

- Vi gør det tydeligt, hvilke ting vi er kommet med, og de kan flyttes ud igen, pointerer Jens Ole Platz.

Udviklingen af udstillingerne sker i samarbejde med Rønnow Arkitekter, og andre af museets folk samt specialister udefra står for indholdet.

arrow Debat: Er Holmegaard Værk gået i stå?
10. juni 2019 kl. 19:51 Opdateret: kl. 10:10
arrow Nyt kunstværk skal bestå af op til 6.000 glas
20. maj 2019 kl. 07:32 Opdateret: kl. 20:43
arrow Den svære kunst at vælge glas ud
19. maj 2019 kl. 17:15 Opdateret: kl. 14:41

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk