19. juni 2021
En analyse af lærernes uddannelsesbaggrund har giver stof til eftertanke i Næstved Arkivfoto: Nina Lise
gallery icon

Se billedserie

En analyse af lærernes uddannelsesbaggrund har giver stof til eftertanke i Næstved Arkivfoto: Nina Lise
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Analyse: En ud af fire lærere uden læreruddannelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Analyse: En ud af fire lærere uden læreruddannelse
Næstved - 05. maj 2021 kl. 20:35
Af Rikke Bondesen

Skolefolk i Næstved var ved at få morgenkaffen galt i halsen, da de i søndag kunne læse nyheden om, at næsten hver fjerde lærer i Næstveds folkeskoler i 2019 ikke havde nogen læreruddannelse.

- Jeg kan ikke genkende tallene. Ud af de 580 fastansatte lærere i Næstved er det kun 21 der ikke har en læreruddannelse, siger Lars Nedergaard, der er centerchef for Skole og Dagtilbud i Næstved kommune.

- Det kommer fuldstændig bag på os. Det tal kan jeg slet ikke forstå, siger formand for Næstved Lærerkreds, Lise-Lotte Jakobsen, om analysen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AE.

Torben Møller Nielsen, der er skoleleder på Lille Næstved Skole og formand for de lokale skoleledere, afviser også at så mange lærere i Næstved Kommunes skoler ikke har en læreruddannelse.

Bag tallene

Analysen fra AE er lavet for Danmarks Lærerforeninge og bygger på tal fra Danmarks Statistik. Går man bag om de overraskende tal, viser det sig, at tallene ud over fastansatte og fuldtidsansatte lærere også omfatter lærervikarer der har mindst 20 timer om måneden. Det betyder at mange løse vikarer, som måske kun underviser fem timer om ugen også er indholdt i tallene. Analysen kan derfor ikke fortælle hvor mange timer elever i Næstved bliver undervsist af en lærer uden uddannelse.

Pressechef i Danmarks Lærerforening (DLF) Jens Dissing Munk erkender, at det er forkert, når DLF skriver i en pressemeddelelse at »over 30 procent af undervisningen i nogen kommuner er lagt i hænderne på personer uden en læreruddannelse«, og at tallet for Næstveds vedkommende er 24,3 procent.

- Det er mig, der har lavet en fejl. Der er ikke belæg for det, vi skriver. De 30 procent dækker det samlede antal voksne - deriblandt vikarer - som eleverne møder i undervisningen. Nogen af dem møder eleverne måske kun ganske få timer, siger Jens Dissing Munk.

Tid til eftertanke

Selv om tallene ikke viser, det sande billede af hvor mange timer eleverne er overladt til lærere uden de rette kompetencer, har analysen givet anledning til eftertanke hos skoler, lærere og kommune.

- Vi vil som udgangspunkt altid helst have lærere og vikarer har en læreruddannelse, siger Centerchef for Skole og Dagtilbud, Lars Nedergaard.

Artiklen fortsætter under billedet

:Formand for Lærerkreds Næstved, Lise-Lotte Jakobsen tror ikke på at hver fjerde skoleærer i Næstved er uden uddannelse. Foto: Mia Than West

Han fortæller, at det kan være svært at skaffe uddannede lærere i yderområderne, og især vikarer. Derfor mener Lars Nedergaard, at kommunen bør forsøge at stykke vikarstillinger sammen til nogle fuldtidsansættelser, som vil være mere attraktive for de uddannede lærere.

Lærervikarerne er ofte studenter, der lige er blevet færdige med gymnasiet eller lærerstuderende.

Formand for skolelederne i Næstved, Torben Møller Nielsen mener, at der altid er grund til at få skærpet opmærksomhed på at få de bedste undervisere til børnene, hvad enten det er faste lærere eller virkarer.

- Vi har udfordringer i nogen fag. Vi har blandt andet svært ved at skaffe uddannede musiklærerere, siger han.

Lærerformand Lise-Lotte Jakobsen er også glad for, at der er fokus på lærernes kvalifikationer.

- Det handler i sidste ende om, at vi skal have uddannet flere lærere, siger hun.

Kompetent undervisning

Analysen fra AE og Danmarks Lærerforening viser ikke hvor stor en del af skoletiden, eleverne bliver undervist af lærere uden uddannelse.

Det gør derimod en opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet. Den giver et fingerpeg om, at det ikke kan være en særlig stor procentdel af skoletimerne, hvor en ikke-uddannet lærer står for undervisningen.

Tal fra skoleåret 2019-2020 viser, at langt størstedelen af undervisningstimerne bliver varetaget af lærere med kompetencer i de fag, de underviser i, og det gælder både på landsplan og i Næstved.

I Næstved underviste lærere med de relevante faglige kompetencer i 93,4 procent af timerne i skoleåret 2019-2020. På landsplan er tallet 88,4 procent.

Torben Møller Nielsen, Skoleleder på Lille Næstved Skole og formand for skolelederne i Næstved. Foto: Mia Than West

Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk