20. juli 2018
Pendlersag rejses på ny
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pendlersag rejses på ny over for transportministeren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pendlersag rejses på ny over for transportministeren

Ved indvielsen af dobbeltsporet på Nordvestbanen blev mange lokale pendlere skuffede over udsigten til, at der ikke på stationerne mellem Holbæk og Roskilde ville blive flere og hurtigere tog

Opdateret 14. oktober 2015 kl. 11:11
Midtsjællands Folkeblad - 14. oktober 2015 kl. 11:05
Af Stina Lund
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Politisk pres fra flere sider har i første omgang ført til en ekstra afgang om morgen og aftenen, men målet om halvtimesdrift kræver at der tilføres nye tog til banen. Folketingsmedlem Kaare Dybvad (S) rejser igen sagen over for Transportminister Hans Christian Schmidt.

Forbedringerne for pendlerne er begrænsede

Mens det krævede tre somre med togbusser at få gennemført arbejdet med dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød, så er forbedringer for pendlerne på stationerne på netop denne strækning begrænsede. For selvom der er flere passagerer her, end mange andre steder i landet, så har man ikke fået bedre afgange, som dobbeltsporet ellers gav mulighed for. Det har fået det lokale folketingsmedlem Kaare Dybvad (S) til at rejse sagen overfor transportministeren:
”Jeg var pendler fra Vipperød i mange år, og dengang var forklaringen på de manglende tog, at der manglede dobbeltspor. Nu hvor det er bygget, er ministeren nødt til at forholde sig til, at vi taler om en af landets absolut mest benyttede strækninger”

Dybvad har vendt sagen med pendlerforeningerne

Dybvad har vendt sagen med de lokale pendlerforeninger for Hvalsø/Lejre samt Tølløse/Vipperød og har derfor spurgt ministeren ind til de konkrete passagertal og til, om der er andre stationer med lige så mange passagerer, der har dårligere afgange. Samtidig spørger han til, om ministeren vil oplyse, om det i forbindelse med anlægget af dobbeltsporet blev lovet, at der skulle være bedre forbindelser:
”Jeg tror næsten jeg kan sige at Hvalsø og Tølløse er de to stationer i landet med dårligst forhold, når man sammenligner med hvor mange der tager toget, og derfor skal der overføres tog fra andre baner. Den anden dag åbnede der direkte forbindelse med lyntog fra Langeskov på Fyn til København. Der var kun fire passagerer der benyttede afgangen, og så er den togkapacitet altså bedre brugt på Midtsjælland” slutter Kaare Dybvad.

Like os på facebook

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk