18. august 2018
Gitte Vincent, formand for Hvalsø løbeklub står klar med gode råd for at blive klar til årets skovløber, søndag d. 2. september 2018
Gitte Vincent, formand for Hvalsø løbeklub står klar med gode råd for at blive klar til årets skovløber, søndag d. 2. september 2018
Foto: Picasa
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Løb og bliv klar til Skovløberen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Løb og bliv klar til Skovløberen
Midtsjællands Folkeblad - 24. juli 2018 kl. 08:32
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Gitte Vincents der er formand for Hvalsø Løbeklub giver her et par tips til at komme i gang med løb - måske blive klar til Skovløberen

Hvalsø: - Jeg er absolut ikke en hurtig løber - og er også over min bedste "løbealder" - ja fylder 60 lige om lidt .

- Hvorfor løber jeg så (de fleste gange) med glæde? Jeg løber langsomt - jeg løber med gode makkere, og så har vi en af landets bedste skove i Hvalsø. Det er nemlig en statsskov, hvilket betyder, at der ikke er jagt, så vi altid har adgang. Skoven er rekreativ mere end produktiv, du må for eksempel gå udenfor stierne og lede efter svampe.

- Så mit bedste råd er: løb så det er behageligt, find en løbekammerat, løb ikke hurtigere end du kan tale med makkeren, og sæt dig realistiske mål.

Fred og ro
Hvor tit er man sammen med et medmenneske 1-2 timer uden at blive forstyrret af telefoner? Nej vel?

Hvor finder man løbemakkeren? Ja måske er det din partner? En veninde? Ellers er der mange løbeklubber i området: Tølløse, Hvalsø, Kirke Hyllinge med flere, hvor du kan hente råd og dåd.

- Når man har løbet, kan man være lidt selvfed. For mig betyder det, at jeg nyder vin, is og kage uden at blive overvægtig - det er også rart at kunne tage strømper på uden at blive forpustet!

- Så er der naturen, løber man hele året, så har man set skoven i sne, regn, sol med spæde bøgeblade, kodrivere anemoner og efterårsfarverne. Man kan blive afhængig.

Praktisk
Man kan finde mange hjemmesider, som giver løbeprogrammer også for nye løbere eller for at blive hurtigere. Er man ny, er det vigtigste at gå laaangsomt frem, gerne med gå-pauser indimellem.

Måske du kan nå at blive klar til årets Skovløberen, du kan tilmelde dig Skovløberen - hvilken distance skal det være? Tilmelding på http://skovloeberen.dk/

Er der slet ingen problemer med træning og løb?

Flåter! Især hvis man, som nogle må ind i skoven og tisse.

Flåterne elsker at sidde varme gode steder i folderne - men ingen panik. Se efter når du går i bad efter løbet og fjern udyrene.

- Jeg fjerner dem mellem to negle, det vigtige er at få bagkroppen væk, og inden de har siddet 24 timer. Skulle der sidde et par munddele tilbage så skidt med det. De udstødes efterhånden. Er flåten fjernet i tide, smittes du ikke med Borrelia. Mange af os kender dog det, at det klør, og så finder man et lille dyr gemt mellem tæerne, og den må have siddet flere døgn.

- Lad igen være med at gå i panik. Hold øje med huden de næste 2-4 uger: kommer der en rød ring over 5 kr. stor, så skal der en læge til. Igen ingen grund til panik: der går måneder fra hud-udslet til den frygtede hjernebetændelse, så du kan sagtens vente med lægen til en af de næste dage. Det er i øvrigt sådan, at selvom man ikke får penicillin, så vil langt de fleste gå i sig selv, men det skal du ikke satse på.

Skader
- Det største problem med løb er dog ikke flåter, men skader. Skader får du ved overbelastning: for langt, for hurtigt, for meget! Det er de færreste skader, der skal løbes væk!

- Begynder du at få problemer det vil sige smerter/ømhed, så er der kun en vej: ned i tempo, distance og måske skal der en fysioterapeut til at vejlede dig. Det er også en god ide at variere med cykling, styrketræning, slutter Gitte Vincents.

n

Like os på facebook

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk