24. april 2018
sdr
sdr
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Det gode arbejdsliv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det gode arbejdsliv
Midtsjællands Folkeblad - 11. april 2018 kl. 08:40
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvad er det, der gør, at man som medarbejder bliver i samme virksomhed i en lang årrække?

Kr. Hyllinge: Selv efter 11 år på samme arbejdsplads, har Mette stadig den følelse af, at befinde sig på den helt rigtige hylde?

I marts 2007 startede de første 4 elever på Specialskolen Bramsnæsvig. Skolen, som ligger smukt placeret med udsigt til Isefjorden, virkede dengang kæmpestor.

Stille og roligt voksede elev- og medarbejdergruppen. Aflastningen blev etableret og senere døgntilbuddet. Vi har nu 26 elever i skoledelen, 15 børn og unge i vores aflastning, samt 4 unge i vores døgntilbud. I alt er vi oppe på 64 medarbejdere og skolen, som i starten virkede gigantisk, synes nu snart at være for lille til at rumme os alle.

- Vi må snart tænke lidt alternativt, for at udnytte pladsen optimalt. Måske må vi udvide på et tidspunkt......hvem ved!?!

Udover at fungere som ergoterapeut for alle skolens elever, har jeg selv min daglige gang i vores indskolingsgruppe. En gruppe med 4 elever i alderen 6-8 år.

- Vi er utrolig glade for at få mulighed for at modtage børnene så tidligt som muligt. Dette giver os større mulighed for tidlig indsats. Den lille gruppe med vores små livlige elever giver også en særlig og vigtig dynamik på skolen. Vi føler os priviligerede over at have elever med aldersspredning fra 6-24 år.

Værdigrundlag unikt
- Jeg er stor tilhænger af skolens koncept og mener, at vores værdigrundlag, som danner ramme omkring børn og unge med specielle behov, er helt unik. Troen på og erfaringen med, at alle børn kan lære at læse, alle børn er unikke og at alle børn har et kæmpe potientiale til udvikling danner grundlag for vores arbejde, forklarer Mette.

- Helt elementære neurologiske tiltag, som vores børn og unge modtager i deres individuelle dagsprogrammer hver dag, er medvirkende til at deres liv forandres. Dette har jeg erfaret, da jeg har fulgt mange børn i mit nu 11 årige lange medvirke på skolen. Vores børn og unge skal ikke passe ind i "normens" rammer, her er det vores fornemste opgave som medarbejdere at skabe et miljø, som gør dem trygge og dermed læringsparate.

- Vi serverer økologisk mad, både i skole og døgn- og aflastning. Kosten er uden gluten, sukker og mælk, da vores erfaring viser, at det har en positiv virkning på trivsel og læring at undlade disse fødeemner. Det har desuden en gavnlig effekt fx. i forhold til at mindske hyperaktivitet, fremme opmærksomhed og koncentration samt opretholde stabilt blodsukker dagen igennem

Fremskridt
- Vi har elever, som har gjort virkelig flotte fremskridt. Troen på elevernes potientiale til udvikling samt den gode relation, skaber tryghed og åbner op for motivationen til læring. Det udvikler også elevens formåen til at hvile mere i sig selv og derved øges motivationen, også til at indgå i sociale sammenhænge, der er så vigtige for den enkelte. Øgede færdigheder og selvhjulpenhed giver større selvværd og selvtillid, hvilket øger livskvaliteten hos vores elever.

Den største glæde findes, når vi oplever at gøre en forskel for den enkelte elev. - Vi har eksempler på elever uden ekspressivt sprog, som lærer at kommunikere ved hjælp af skriftsprog fx. gennem støttet skrivning og som nu er i stand til at kommunikere ønsker og behov ud til deres omverden.

- Vi har elever, der udvikler deres verbale sprog og taler i længere sætninger og har fået bedre udtale og får kommunikationen til at lykkes. Vi har elever, der er reduceret i medicin eller helt er blevet medicinfri. Vi har også eksempler på elever, der har opnået fine motoriske resultater fx. at lære at krybe og kravle, gå, cykle og løbe, fortsætter Mette.

Passion og personlighed
- Jeg er stor tilhænger af, at passionen for arbejdet samt personligheden hos den enkelte medarbejder er det afgørende for at få et job hos os. De personlige kompetencer hos mine kollegaer er noget af det, jeg værdsætter allermest. De er i høj grad medvirkende til, at jeg møder glad ind på arbejdet hver dag. Der er utrolig stor respekt for hinandens kompetencer og personligheder og vi har mange gode grin og faglige snakke.

- Selvfølgelig er faglige kompetencer og nysgerrighed for ny læring og viden også en solid grundsten på skolen. Vi lægger stor vægt på faglighed.

- Jeg selv og 10 af mine kollegaer, har taget efteruddannelse i neuropædagogik og neuropsykologi.

- Vi er konstant på udkig efter nye tiltag og viden, som vil kunne skabe ny udvikling for vores børn og unge. Mine kollegaer og jeg selv er løbende på relevante kurser, så vi derigennem hele tiden holder os ajour.

Rivende udvikling
Skolen har nu bestået i 11 år. Jeg er en stolt medarbejder, der fortsat er en del af en skole i rivende udvikling for børn og unge og medarbejdere. - Vi er en medarbejder gruppe, der brænder for arbejdet med børn og unge med særlige behov og vi har et godt og udviklende samarbejde med ledelsen.

- Så for mig må opskriften på det gode arbejdsliv være: Faglig dygtig og inspirerende ledelse med gensidig respekt og tillid, gode venskaber og faglighed blandt kollegaer. At fokusere på elevernes ressourcer frem for begrænsninger og derigennem se øget udvikling samt livskvalitet hos vores børn og unge.

At have indflydelse på den udvikling vi skaber i hverdagen for vores børn og unge, og i forhold til skolens udvikling generelt, er medvirkende til at skabe det gode arbejdsliv.

.......og vigtigst er selvfølgelig følelsen af at gøre en forskel for børn og unge med særlige behov, slutter Mette Larsen, der er ergoterapeut på Specialskolen Bramsnæsvig.

"If a child can't learn the way we teach, maybe we should teach the way they learn."- Ignacio Estrada

Like os på facebook
LÆSER
ARRANGEMENTER


Har du en aviskode?





Du finder aviskoden
i den trykte udgave af din avis.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk