14. august 2020
Ikke flere italienske katastrofer. DSB har valgt solide Siemens til at trække os til Nivå og Nordsjællands mange herligheder. Foto: Siemens
Ikke flere italienske katastrofer. DSB har valgt solide Siemens til at trække os til Nivå og Nordsjællands mange herligheder. Foto: Siemens
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nye el-tog på Kystbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye el-tog på Kystbanen

I 2023 indsætter DSB nye elektriske togsæt på Kystbanen og samtidig indvies en ny strækning mellem Nivå og Næstved

Lokalavisen Uge-Nyt Fredensborg - 10. juli 2020 kl. 06:00
Af Kim Palm
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

KYSTBANEN Når DSB i 2023 mister kystbane-driften til Skånetrafikken, kommer der nye el-tog på Kystbanen og samtidig indvier DSB en ny strækning mellem Nivå og Næstved.

De nye el-lokomotiver kommer primært til at køre som trækkraft for DSB's 113 dobbeltdækkere i den sjællandske regionaltogstrafik. Og det bliver nogle solide tyske arbejdsheste, der skal trække dobbeltdækkerne og de nyindkøbte togsæt, fortæller driftsdirektør i DSB, Per Schrøder.

"Når vi indvier strækningen bliver det med elektriske togsæt fra Siemens. Det er virkelig noget kram og godt gennemprøvet materiel. Vi indsætter det første el-lokomotiv den 13. december og herefter forstærker vi os løbende med i alt 26 el-lokomotiver fra Siemens," siger han.

Lokomotiverne hedder Vectron, bygges af Siemens Mobility og kan køre op til 200 km/t.

Siden modellen blev introduceret i 2010 er den blevet solgt til både til Tyskland, Polen og Finland.

Nye anlæg på vej

El-lokomotiverne skal vaskes og serviceres og derfor investerer DSB i omegnen af 50 millioner kroner i nye anlæg primært Næstved, men også i Nivå.

"Næstved får en vaskehal til togene og der bliver også etableret forsyningsanlæg til vand og toiletter på sidesporene ved stationen," fortæller Per Schrøder.

Pendlerne behøver dog ikke at få bange anelser, mens arbejdet med de nye anlæg står på. For de nye forsyningsanlæg vil nemlig ikke forstyrre togtrafikken, forsikrer DSB's topchef.

"Det svarer til en tankstation. Den placerer du heller ikke midt på motorvejen, så togdriften fortsætter som normalt, mens vi etablerer forsyningsanlæg til elektriske tog og lokomotiver i Næstved," siger Per Schrøder.

Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?