20. september 2021
Frem til 2017 var det længden på et køretøj, der afgjorde, om det blev opgjort som en lastbil. Men i både anlægsloven for fjordforbindelsen og Vejdirektoratets statistikker fra 2018 og frem, har vægten været afgørende. Og det har sendt antallet af lastbilpassager over fjorden i bund. Og for at føje spot til skade kørte blot 277 lastbiler i uge 48 hvert døgn lovligt over Kronprinsesse Marys bro, mens 156 trods forbuddet benyttede Kronprins Frederiks Bro.
gallery icon

Se billedserie

Frem til 2017 var det længden på et køretøj, der afgjorde, om det blev opgjort som en lastbil. Men i både anlægsloven for fjordforbindelsen og Vejdirektoratets statistikker fra 2018 og frem, har vægten været afgørende. Og det har sendt antallet af lastbilpassager over fjorden i bund. Og for at føje spot til skade kørte blot 277 lastbiler i uge 48 hvert døgn lovligt over Kronprinsesse Marys bro, mens 156 trods forbuddet benyttede Kronprins Frederiks Bro.
Foto: Henrik.Gregersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Forsvundne lastbiler udfordrer bro-økonomi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forsvundne lastbiler udfordrer bro-økonomi

Med et slag er der kommet 1000 færre daglige lastbiltransporter over Roskilde Fjord. Det kan udfordre finansieringen af Kronprinsesse Marys Bro.

Opdateret 04. juni 2020 kl. 13:17
Lokalavisen Frederikssund - 09. december 2019 kl. 11:08
Af Henrik Gregersen

Frederikssund Er en lastbil en bil med en længde over 5,8 meter? Eller en bil med en vægt over 3500 kilo?

Det kan forekomme at være en teknikalitet .

Men de to forskellige definitioner af lastbiler kan vise sig at blive et yderst vedkommende problem, når Kronprinsesse Marys Bro skal betales.

For i 2017 krydsede mere end 1722 lastbiler dagligt Roskilde Fjord. Af den første slags.

I 2018 krydsede blot 648 lastbiler dagligt Roskilde Fjord. Af den anden slags.

Da anlægsloven for Fjordforbindelsen blev vedtaget, var lovgivningen baseret på vægt - ganske som den også er det i Vejdirektoratets statitistikker i dag.

Men da Sund & Bælt i 2011 lavede trafikprognoserne, tog Vejdirektoratets optællinger udgangspunkt i køretøjets længde. Og prognoserne sagde 1.439 daglige lastbilpassager. Og så sent som i efteråret 2018 var det også et tal i dén størrelsesorden, Transportministeriet opererede med.

Trafikmængden blev anslået til cirka 12.000 passager pr. døgn:

"Det har hidtil i forretningsmodellen for Fjordforbindelsen været forudsat, at lastbilandelen på den nye forbindelse vil være ca. 12%. Da der indføres lastbilforbud på den eksisterende bro, vil al lastbiltrafik blive overflyttet til den nye forbindelse, hvorfor den forholdsmæssige andel af lastbiler vil blive noget højere, end den er i dag på Kronprins Frederiks Bro. I 2017 var antallet af lastbiler på Kronprins Frederiks målt til 8,5%, men disse målinger var baseret på bilers længde (over/under 5,8m) og ikke vægt. Disse målinger kan derfor ikke direkte sammenlignes med en fordeling af køretøjer på over/under 3.500kg." skrev Vejdirektoratet således i et svar på vegne af ministeriet til byrådsmedlem Kenneth Jensen.

Og den sidste sætning har vist sig at holde stik. For den ændrede definition har givet et voldsomt dyk.

I Uge 48 i 2019 krydsede således blot 433 lastbiler Fjorden. Kun 277 af disse kørte rent faktisk over Kronprinsesse Marys Bro.

Og med en pris pr. tur på 41 kroner pr. lastbil giver lastbilerne dermed markant færre indtægter for Fjordorbindelsen Frederikssund.

For med forskellen på de 648 lastbiler, der i gennemsnit har krydset fjorden i 2019 og de oprindeligt forventede 1439, er indtægterne reduceret med 32.000 kroner hver dag svarende til 11 millioner kroner årligt.

Med en forventet tilbagebetalingstid på Kronprinsesse Marys Bro på 25 år, vil det betyde færre indtægter i størrelsesordenen 295 millioner kroner.

Hvis planen om at tilbagebetale lånene i Kronprinsesse Marys Bro på de forventede 25 år, kræver det en gennemsnitlig trafik på mere end 12.000 køretøjer i døgnet - hvoraf altså 1.439 skal være lastbiler, der betaler 41 kroner mod privatbilisternes 14 kroner.

Den beskedne trafik på broen har imidlertid allerede nu fået betyrelsformand Leif Tullberg i Fjordforbindelsen Frederikssund til at lufte tanken om, at tilbagebetalingstiden i stedet for 25 år kan trækkes til de maksimalt tilladte 40 år.

Det vil imidlertid kræve 8.000 passager i døgnet mod et øjeblikkeligt tal på 2.448.

Selv om tallene for betalende bilister på Kronrprinsesse Marys Bro ikke er i nærheden af de forventede 12.000 eller de nødvendige 8.000 på nuværende tidspunkt rokker det ikke ved bestyrelsesformand Leif Tullbergs tro på, at man nok skal nå i mål:

"I bestyrelsen er vi overbeviste om, at trafiktallet på Kronprinsesse Marys Bro løbende vil stige, efterhånden som de åbenlyse fordel ved broen spreder sig blandt trafikanterne. Vi er nemlig sikre på, at mange trafikanter i de kommende år vil få øjnene op for de gevinster, der ligger i den nye bro," hedder det i et svar til Lokalavisen.

"Broen har kun været åben for trafik i ganske kort tid, og det er derfor alt for tidligt at udlede noget af trafiktallene. Det er imidlertid korrekt, at der kører færre køretøjer over broen end de ca. 8000 pr dag der skal til for at tilbagebetale på de 40 år. Det er dog alt for tidligt at spekulere i konsekvenserne for broens økonomi. Fjordforbindelsen har en relativt robust økonomi med et anlægsprojekt, som blev billigere end forventet og med nogle billige lån," konstaterer Leif Tullberg..

Ifølge ham har udfordringen med antallet af lastbiler været kendt siden 2016, og i modellen med 40 års tilbagebetaling og 8000 biler om dagen, er der således ifølge ham blot opereret med cirka 480 - svarende til seks procent - lastbiler pr. døgn.

Synes du, at kommunen er der for dig?