27. februar 2020
Frederikssundmotorvejen skal gøres færdig, mener Dansk Byggeri. Foto: Allan Nørregaard
Frederikssundmotorvejen skal gøres færdig, mener Dansk Byggeri. Foto: Allan Nørregaard
Foto: Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Dansk Byggeri: Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dansk Byggeri: Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere

På tide at færdiggøre Frederikssundsmotorvej, siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis

Lokalavisen Frederikssund - 21. januar 2020 kl. 15:12
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Lange køer og trafik, der snegler sig afsted, er allerede hverdagskost for mange pendlere i Nordsjælland. Og der er udsigt til, at de kommer til at spilde endnu mere tid i trafikken til og fra arbejde, hvis infrastrukturen ikke bliver bedre. Analysen viser, at trængslen i Nordsjælland vil stige med 48 procent i 2035 sammenlignet med 2015.

For virksomhederne kan det få den konsekvens, at det bliver sværere at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærområdet.

"Mange pendlere er villige til at køre mange kilometer for at komme til og fra arbejde. Men der er grænser for, hvor lang tid folk vil bruge på at sidde i kø i morgen- og eftermiddagstrafikken. Hvis det fremover kommer til at tage længere tid at køre den samme strækning, vil det betyde, at virksomhederne får et mindre opland at tiltrække medarbejdere fra. Og det vil gå ud over væksten," siger branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri Henrik Friis.

Kommunale forskelle

Hvis pendlerne er villige til at rejse en time hver vej til og fra arbejde, vil virksomheder i fx Gribskov Kommune have 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, hvis infrastrukturen ikke bliver udbygget, viser analysen.

I Furesø og Halsnæs vil virksomhedernes opland for arbejdskraft blive 12 procent mindre. I Helsingør, Rudersdal og Egedal bliver det reduceret med henholdsvis ti, ni og syv procent.

Virksomhederne i Fredensborg, Hillerød og Hørsholm vil have seks procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035, mens oplandet for arbejdskraft vil blive henholdsvis fire og tre procent mindre for virksomhederne i Frederikssund og Allerød, hvis infrastrukturen ikke bliver bedre. Tabet af arbejdskraft er generelt større, hvis pendlerne højst vil pendle en halv time hver vej.

"Hvis virksomhederne skal have ordentlige muligheder for at få fat i de rigtige medarbejdere, er det nødvendigt at få sat gang i de mange infrastrukturprojekter, der bare ligger og samler støv. Vi skal udbygge vejnettet, gøre jernbanen mere attraktiv og skabe en bedre mobilitet og sammenhæng mellem de forskellige transportformer, så pendlerne ikke spilder unødig tid i trafikken. Der er blandt andet behov for en bedre og mere stabil drift af Kystbanen. Det er også på tide, at blandt andet Hillerødsmotorvejen bliver forlænget, og at Frederikssundmotorvejen bliver gjort færdig," siger branchedirektør Henrik Friis.

pressemeddelelse