20. oktober 2020
Du kan træne din balance ved nogle få simple øvelser.
Du kan træne din balance ved nogle få simple øvelser.
Foto: Søren Arildsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Træn din balance

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Træn din balance
Lev sundt - 19. februar 2018 kl. 15:29
Af Søren Arildsen

Det er vigtigt, at du træner din balance. For selv om du måske blot er 40, 50 eller 60 år og slet ikke føler, du har nogle problemer med at holde dig oprejst, så er din krop allerede i fuld gang med at spænde ben for dig.

En række funktioner svækkes nemlig i takt med alderen. Faktisk begyndte det at gå tilbage for dig allerede fra 25-års alderen.

Tre systemer er med til at holde dig oprejst. Nemlig øjne, øregange og følefeedback fra ankler, knæ, rygrad og nakke. Hjernen modtager konstant informationer fra disse systemer.

Men jo ældre du bliver, jo ringere bliver kvaliteten af de informationer, dine øjne, øregange, ankler, knæ, rygrad og nakke giver dig. Samtidig svækkes din muskelstyrke i takt med, du bliver ældre.

Ifølge netdoktor.dk oplever en tredjedel af alle ældre over 65 år at falde mindst én gang om året. For ældre over 80 år er det halvdelen, som falder mindst en gang om året.

Hvert fjerde fald medfører alvorlige skader. Eksempelvis er der årligt 10.000 brækkede hofter i Danmark. Under halvdelen af de ældre, der brækker hoften, genvinder deres tidligere gangfunktion, og omkring 20 procent dør, inden for et år efter faldet, skriver netdoktor.dk.

For at modvirke fald og balanceproblemer kan du gøre to ting. Du kan træne din muskelstyrke, og du kan træne din balance.

Hvis du ikke træner din muskelstyrke, vil den i gennemsnit mindskes med 30 % fra 20-års alderen og frem til 80-års alderen.

Når du når omkring 60-års alderen aftager din muskelstyrke årligt med 1,5 procent om året, og faldet vokser yderligere fra omkring 80 års alderen.

#Det aldersrelaterede tab af muskelmasse fremskyndes af en stillesiddende livsstil, et lavt proteinindhold i kosten og sygdomme som fx lårbensbrud, der kræver midlertidig inaktivitet.#, skriver sundhed.dk

Træner du dine muskler, træner du samtidig dine nervereflekser. Det betyder, at skulle du f.eks. snuble over dørtrinnet, så har du i
langt højere grad både muskelstyrke og nervereflekser til at bringe kroppen i balance, inden du styrter om.

Ud over stærke muskler kan du forbedre din balance ved at træne den. Balance kan trænes alle steder og tager kun nogle få minutter.

Her er en række forslag til balanceøvelser:

1. Stå på tæer.

2. Stå på et ben og sving med det andet.

3. Drej hovedet og kig dig tilbage over skulderen.

4. Gå på en streg eller på en kantsten.

5. Hop på stedet.

6. Gå baglæns.

7. Stå på balancebræt eller et blødt underlag.

8. Dans.

Har du nemt ved at holde balancen ved nogle af de ovennævnte øvelser kan du prøve at lukke øjnene og se, om det fortsat er let, når du dermed fjerner et af de systemer, der er med til at holde dig oprejst.

Kilde: netdoktor.dk, videnskab.dk, sundhed.dk, radiodoktoren.dk

arrow Læs også: Dårlig balance sender seniorcyklister i asfalten
Du kan se et par balanceøvelser på denne video:
arrow Ældre bør løfte vægte og udfordre balancen
06. april 2019 kl. 06:00 Opdateret: kl. 12:02
arrow Bliv stærkere og lær at holde balancen
19. februar 2018 kl. 07:19 Opdateret: kl. 17:45
Kunne du godt tænke dig at arbejde mere hjemmefra?