31. marts 2020
Et veldækket julefrokostbord kan friste. Ikke bare med lækker mad men også med våde varer.
Et veldækket julefrokostbord kan friste. Ikke bare med lækker mad men også med våde varer.
Foto: KNUD ERIK CHRISTENSEN/Colourbox
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tip til en god jul uden for meget alkohol

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tip til en god jul uden for meget alkohol
Lev sundt - 12. december 2019 kl. 13:39
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det kan være svært at sige nej til alkohol, når der står juleøl og vin på bordet, og når familie og venner samles i december for at fejre højtiden med god mad og våde varer.

Hvis du vil holde igen med at hælde alkohol indenbords, er det en god idé at opstille nogle regler og retningslinjer for dig selv, så kun kan komme igennem jul og nytår på en ordentlig og sober måde.

Her får du otte tips til at mindste alkoholindtaget i julemåneden - og i øvrigt også i årets andre 11 måneder.

arrow Læs også: 6 tegn på, at du bør sænke dit alkoholforbrug
8 tip til mindre alkohol i julen

1. Beslut dig for, at du denne jul vil drikke mindre. Fortæl gerne andre om din plan, det hjælper dig til at holde den. Skriv også gerne dagbog over dit alkoholforbrug, så du kan holde øje med, om du holder dig til planen.

2. Julen kan være forbundet med stress, pres og høje forventninger. Sæt tempoet og ambitionerne ned. Hellere en hyggelig jul uden for mange planer end en jul med stress.

3. Når du er til et julearrangement, så brug disse simple tips:
- Drik af små glas
- Tag mindre slurke
- holde glasset i den hånd, der falder dig mindst naturligt
- Lav regler for, hvor mange glas du vil drikke

4. Børn kan føles sig utrygge, når voksne omkring dem er fulde. Så bare derfor vil det være en god idé at holde lidt igen.

5. Hvis dine børn eller din partner fortæller, at sidste jul ikke var hyggelig, fordi du drak for meget, så prøv at lytte og forstå frem for at forsvare og forklare.

6. Dyrk mere motion, end du plejer. Motion modvirker stress og er samtidig en sund måde at få vrede og negative tanker ud af hovedet. Gør det til en ny juletradition, at I går en lang tur i stedet for at sidde for længe ved bordet til julefrokoster og middage.

7. Få en god nattesøvn. Gå tidligere i seng, end du plejer. Det giver dig dels et overskud og dels risikerer du ikke at tage et par ekstra genstande sidst på aftenen.

8. Mange af os tager det som en selvfølge, at der skal være alkohol på bordet, når vi holder julefrokoster og julemiddage. Hvis du selv prøver at drikke mindre, så servér lækre, alkoholfri drinks eller køb alkoholfri øl til dine gæster.

Fakta
Hvert år kommer omtrent 7500 mennesker i offentligt finansieret alkoholbehandling
Overforbrug af alkohol koster årligt 13 milliarder kroner i udgifter til bl.a. i sundhedsudgifter, manglende indtjening, sociale ydelser og ulykker
arrow Sådan undgår du et alkoholproblem i december
12. december 2019 kl. 13:16 Opdateret: kl. 11:22