4. juni 2020
At "bade" i en skov giver ro og sænker stressniveauet.
At "bade" i en skov giver ro og sænker stressniveauet.
Foto: Knud Nielsen/Colourbox
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tag en badetur i skoven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tag en badetur i skoven

Skovbadning sænker stressniveauet og giver ro i kroppen

Opdateret 27. april 2020 kl. 11:43
Lev sundt - 26. april 2020 kl. 09:27
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det handler ikke om vådt vand og en dukkert i en skovsø men ro, nærvær og fordybelse, når du kaster dig over den nye trend - skovbadning.

Et ophold i naturen, hvor du bare lader øre og øjne gå på vandring, og hvor du sidder eller bevæger dig stille gennem landskabet.

Skovbadning har rødder tilbage til gamle nordiske traditioner, hvor det at opholde sig stille og tavs i naturen var en naturlig del af livet. Hvor man følte sig i samklang med naturen og agerede i overenesstemmelse med naturen.

Stress er en af de helt store sygdomme i den moderne livsførelse. Stress rammer den enkelte hårdt, og koster samfundet mange millioner.

Et af redskaberne til at behandle stress er at komme ud i naturen. Lige nu forskes der flere steder i, hvordan et ophold i naturen kan afhjælpe stress. Et af projekterne er Terapihaven Nacadia i Hørsholm, hvor der forskes i en sammenhæng mellem natur og menneskets sundhed. Her undersøger man koblingen mellem haveanlæg, fysiske rammer, forskning og stressbehandling.

I flere lande kan man få udskrevet naturoplevelser på recept hos lægen. F.eks. i Japan, hvor man siden 1980'erne har kunnet modtage en skovbade-behandling.

Flere undersøgelser har vist, at naturen på mange måder styrker krop og sind. Immunsystemet bliver bedre. Det samme gør koncentrationsevne og hukommelse. Samtidig styrkes humøret og den fysiske styrke.

Sådan skovbader du:

  • Find et stille naturområde.

  • Brug lidt tid på at finde noget du godt kan lide at kigge på. Det kan f.eks. være et træ, en busk eller en blomst, som du finder ro ved at betragte.

  • Prøv at mærke omgivelserne. Lugten, lyset, lydene.

  • Træk vejret langsomt. Tag nogle dybe vejtrækninger.

Derfor virker skovbadning

En af grundene til, at det virker godt at opholde sig i skoven, er at træer og buske og blomster udskiller terpener.
Terpener er kulstofforbindelser og udgør hovedbestanddelen af planters og blomsters æteriske olier.

Fyrretræer og grantræer udskiller store mængder terpener.
Når vi tager ophold i en skov, bliver vi derfor nærmest "badet" i disse olier fra træer og planter.

Der findes mere end 40.000 kendte terpenstrukturer, og mange af dem har en positiv indvirkning på kroppen.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?