31. marts 2020
Dagen efter rammer tømmermændene dig. Men der er råd at hente.
Dagen efter rammer tømmermændene dig. Men der er råd at hente.
Foto: igorstevanovic/Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sådan klarer du dine tømmermænd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sådan klarer du dine tømmermænd
Lev sundt - 01. januar 2020 kl. 09:37
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Har du det også at H til her til morgen. Maven kører elevatorture. Du er tørstig, og hovedet dunker efter en lidt for "våd" nytårsaften.

Hovedpinen og tørsten skyldes, at du har væskemangel. Det kan virke selvmodsigende, når du jo få timer forinden har hældt en hel del væske indenbords i form af alkohol, men netop alkoholen skaber problemet, da den er vanddrivende. Samtidig har alkohol fået dig til at svede, hvilket betyder, at din krop har mistet salt. Du har sikkert også sovet mindre end du plejer, og den cocktail giver hovedpine og ubehag.

Ifølge læge og sundhedsekspert Jerk W. Langer skyldes tømmermændene en kombination af netop væskemangel, forgiftning med metanol, lavt blodsukker, for meget røg, en forstyrret nattesøvn og døgnrytme samt en irriteret mave.

Men når først skaden er sket, kan man ifølge hans råd gøre følgende for at rette op på den vingeskudte tilstand:

Råd mod tømmermænd

1. Drik vand, når du vågner dagen derpå. En sportsdrik kan også bruges, fordi den både indeholder mineraler og salt.

2. Snup et par hovedpinepiller. Men undgå mærker med acetylsalicylsyre som aspirin, magnyl og treo.

3. Spis noget sund mad med meget salt i.

4. Snup en god middagslur. Sprut forstyrrer nemlig din søvn.

5. Spis en banan. Bananen øger mængden af signalstoffet serotonin i hjernen, så du kommer i lidt bedre humør.

Du kan læse mere om tømmermænd på Jerk W. Langers hjemmeside:

http://www.jerk.dk/toemmermaend.htm