29. september 2020
Det kan i denne coronatid være angstprovokerende at gå i supermarkedet og handle. Her kommer man tæt andre og dermed øges risikoen for smitte.
Det kan i denne coronatid være angstprovokerende at gå i supermarkedet og handle. Her kommer man tæt andre og dermed øges risikoen for smitte.
Foto: Jørgen Chr. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sådan håndterer du din corona-angst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sådan håndterer du din corona-angst
Opdateret 22. april 2020 kl. 22:42
Lev sundt - 21. april 2020 kl. 11:33
Af Søren Arildsen

Er du bange for at gå i supermarkedet af frygt for at komme for tæt på andre mennesker og dermed udsætte dig selv for en smitterisiko? Er du bange for at bære rundt på en smitte, der kan ramme andre. Er du bange for at miste dit arbejde eller ked af at gå glip af vigtige begivenheder?

Coronakrisen rammer nogle mennesker hårdt. Det gælder dem, der har et skrøbeligt helbred og mindre modstandskraft, men det gælder i høj grad også de, der i forvejen har det svært og måske lever med angst.

Det mærker man hos Psykiatrifondens telefonrådgivning, hvor en del af opkaldene siden coronakrisens indtog har handlet om angst og bekymringer, der er tæt forbundet med coronavirus.

”Taler man med et menneske, der er sårbar, bange og bekymret, så må man ikke feje den bekymring væk med en frisk bemærkning. Tag bekymringen alvorligt og vis forståelse. Vi skal vise hinanden solidaritet i den her situation”, siger Psykiatrifondens formand psykiater Torsten Bjørn Jacobsen.

Psykiatrifonden har derfor formuleret en række råd, som kan hjælpe dig, der føler dig presset, stresset og angst i denne nye og uvante situation, hvor corona fylder utrolig meget.

Psykiatrifonden
Psykiatrifonden er en privat, sygdomsbekæmpende organisation. den kæmper for, at alle mennesker med psykisk sygdom og de, som er i risiko for at få det, mødes med forståelse og får den hjælp og rådgivning, de har brug for, inden det er for sent.
Psykiatrifonden har disse råd til at bekæmpe corona-angst:

- Se dig omkring og sig til dig selv, hvad du ser. Et billede, en radiator, hvad der nu end er på stedet. Det handler om at rette din opmærksomhed udad og komme tilbage til dig selv uden angsten.

- Træk vejret helt ned i maven og pust angsten ud.

- Tankestop – sig tanken imod og brems den. Sig simpelthen ”stop” for dig selv. Det kan give ro og plads til positive tanker.

- Sørg for at sove godt.

- Undgå at isolere dig. Lav aftaler med de mennesker, du holder af. Engagér dig i meningsfulde aktiviteter. Det får fokus væk fra de angstfulde tanker, og det giver dig noget at glæde dig til.

- Sluk for nyhedsstrømmen. Coronakrisen fylder en stor del i den konstante nyhedsstrøm i medierne. Det kan føre til flere bekymringstanker, som giver grobund for mere angst. Lav i stedet aftaler med dig selv om, hvornår på dagen eller hvor ofte, du tjekker nyhederne.

Se video fra Psykiatrifonden med gode råd til, hvordan du klarer dig gennem coronakrisen:

Mener du, at det bliver mere forvirrende og besværligt at følge regeringens corona-retningslinjer?