14. oktober 2019
Pas på der ikke går for meget kage i jobbet.
Pas på der ikke går for meget kage i jobbet.
Foto: Quintanilla/Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Pas på når der går kage i jobbet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pas på når der går kage i jobbet
Lev sundt - 03. marts 2019 kl. 09:47
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Bliver du også for fristet af kage på jobbet. På rigtig mange arbejdspladser hygger man sig med kage flere gange om ugen. Så selv om du til hverdag forsøger at spise sundt, så kan kagehyggen hurtig spænde ben for den sunde livstil.

Og der er nok at fejre: Fødselsdagskage, kvajekage, mødekage eller gå-hjem-kage.

- Det kan blive til rigtig meget usundt i løbet af en uge, hvis man ikke passer på. Det siger diætisk Lotte Juul Madsen fra Hjerteforeningen.

Hun giver her 11 tips til, hvordan du kan undgå de usunde fødevarer og få lidt bevægelse ind i arbejdsdagen.

11 tips til at holde dig fra kagebordet

1. Arbejd stående, hvis dit bord kan hæves.

2. Hold møder i lokaler uden stole eller gående møder, som en gåtur udenfor.

3. Lad frugt og grøntsager være standard servering ved møder.

4. Hav altid frugt, snack grønt, groft knækbrød og koldt vand på dit skrivebord.

5. Brems automatspisning ved at sætte de søde sager mindre synligt og gemt lidt af vejen.

6. Spis kun kagen, hvis den er kalorierne værd. Spring middelmådig kage over.

7. Ønsker du at springe kagen over, så gå ind i kagefælleskabet spisende på et æble.

8. Start altid turen i kantinen med at fylde godt op med grøntsager på tallerkenen.

9. Madpakke kan gøre frokosten nemmere. Groft rugbrød, en dåse fisk, gnave grønt eller en salat er et godt udgangspunkt for en sund frokost.

10. Spis et groft eftermiddagsmåltid og tag toppen af din lækkersult.

11. Hav altid ”sund mad til nødsituationer” i din skrivebordsskuffe til stressede dage.

Kilde: Hjerteforeningen