1. juni 2020
Mange forældre er pressede og føler ikke, de har tid nok til madlavning viser undersøgelse.
Mange forældre er pressede og føler ikke, de har tid nok til madlavning viser undersøgelse.
Foto: Arla Food
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Madråd til pressede forældre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Madråd til pressede forældre
Lev sundt - 20. maj 2020 kl. 13:59
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Frikadellerne bliver ikke vendt i tide. Sovsen brænder på og kartoflerne koger over. En ikke uvant situation for mange, der skal presse madlavning ind i et i forvejen stresset familieliv med arbejde, fritidsaktiviteter, rengøring og tøjvask. Børn skal hentes og bringes, græsset slås og egentid, selvudvikling og social hygge skal også presses ind i dagligdagen.

I en undersøgelse, der er foretaget af Karolines Køkken svarer hver tredje sjællænder, at de mangler tid i hverdagen til madlavning.

På baggrund af undersøgelsen har Tove Færch, der er leder af Karolines Køkken, samlet sine bedste tips til et hurtigt og velsmagende aftensmåltid, så det kan fylde lidt mindre på dagens to-do liste.

”Først og fremmest er det vigtigt, at man i travle perioder husker at lave en madplan, hvor man tænker sine indkøb ind. Planen skaber det nødvendige overblik, der gør, at man kan forberede sig til flere dage ad gangen og begrænse sine ture ned i supermarkedet – noget, der særligt kommer os til gode i denne tid, hvor det er bedst, at vi holder os hjemme,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken gennem 26 år.

Undgå at gøre aftensmaden til et stressmoment – og giv slip på nogle af dine sædvanlige krav
Hun opfordrer også til, at man giver slip på nogle af de krav, man normalt har til aftensmåltidet. Ifølge Tove Færch er det vigtigste ved måltidet i denne særlige situation nemlig at lade aftensmaden skabe rammen for en følelse af normalitet og hyggestund for hele familien.

”Det er vigtigt, at vi i travle perioder har nogle faste vaner, der samler os. Det kan aftensmåltidet være med til at gøre. Derfor synes jeg, at det er helt okay, at forældre i denne periode giver lidt slip på de normale principper og giver sig selv lov til for eksempel at købe en færdig suppe i supermarkedet eller take-away fra det lokale spisested,” siger Tove Færch og fortsætter:

”En anden måde at gøre måltidet til et hyggeligt element i hverdagen, er også at lade børnene bestemme aftensmaden en gang imellem. Skidt med, om det ikke lige er den sunde ret, du havde i tankerne. Så længe de får lov til at tage del i planlægningen, kan det være med til at samle hele familien ved bordet.”

Her får du Tove Færchs 5 genveje til hurtig og velsmagende aftensmad

1. Lav en madplan, hvor du også planlægger dine indkøb: Madplanen behøver ikke at gælde for alle dage, men for de dage, hvor du ved, du får ekstra travlt. Og som ekstra bonus er madplaner en hjælp til at mindske madspild, fordi du har gennemtænkt, hvordan råvarer kan bruges i flere måltider.

2. Skær ned på forberedelsestiden ved at forberede større mængder mad ad gangen: Skræl fx alle gulerødderne på en gang og opbevar dem i køleskabet i en beholder med låg og lidt vand, så de er klar til næste måltid. Eller kog lidt ekstra ris og bønner, som du kan gemme til torsdagens ruskomsnusk.

3. Tænk i langsomme retter: Det virker måske som et omvendt råd, men det kan være en god idé at udnytte den tid, du alligevel er hjemme i nærheden af sit køkken til at lave lækre simreretter, der kræver kort forberedelsestid – men god tid på komfuret.

4. Giv slip på de klassiske opskrifter: Har du en masse snittede grøntsager tilovers fra gårsdagens måltid, så drop planen om de klassiske frikadeller og lav i stedet en portion lækre grøntsagsdeller.

5. Brug din fryser: Lav større portioner end du plejer, når du laver mad. Lav fx en ekstra stor portion kødsovs og brug en del af den i lækre tortillas i ovnen nogle dage senere eller brug den i en lasagne sammen med overskud af grøntsager og ost. Du føler slet ikke, at du spiser ”rester”, når du shiner retten op med et friskt element på dagen. Det kan fx være en avocadocreme til dine madpandekager eller en spidskålssalat med persille og hakkede, ristede nødder.

Kilde: arla.dk

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?