3. juni 2020
En træningselastik er et effektivt redskab, fylder ikke meget og kan medbringes alle steder.
En træningselastik er et effektivt redskab, fylder ikke meget og kan medbringes alle steder.
Foto: lev dolgachov/Colourbox
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hjemmetræning: Hiv i elastikken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hjemmetræning: Hiv i elastikken
Lev sundt - 25. marts 2020 kl. 15:25
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Coronakrisen har ramt fitness-centre og udendørs træningsarealer. Myndighedernes melding er, at de skal holde lukket frem til efter påske. Men det skal altså ikke afholde dig fra at få sved på panden eller holde dig i form.

Du må - trods myndighedernes restriktioner om, hvor mange vi må samles - fortsat godt bevæge dig ud i naturen, så længe du husker at holde behørig afstand til dine medmennesker.

Foretrækker du at træne hjemme på stuegulvet, så er der rige muligheder for masser af styrkeøvelser.

De fleste hjemmeøvelser kræver som sådan ikke store eller mange træningsredskaber. Et redskab kan du dog med fordel anskaffe dig. Det er en træningselastik.

En træningselastik fylder ikke meget, og du kan bruge den hjemme som ude. Elastikken kan bare være et gummibånd, men også en elastik, som både er forsynet med håndtag og en strop, som kan hæftes fast.

Der er masser af steder, hvor du kan købe træningselatikker, så tjek internettet og se, hvad der passer til dit behov. Du skal være opmærksom på, at elastikkerne fås i forskellige niveauer. Nogle er inddelt i farve efter hvor svære de er at trække, andre i kategorier som let, middelsvær og svær.
Sværhedsgraden på en træningselastik kan altid justeres ved at holde længere inde eller ude på elastikken.

arrow Læs også: Sådan undgår du at blive corona-tyk
Tre tip til træningsøvelser

Her får du tre tip til nogle træningsøvelser, du kan foretage med en elastik:

Dødløft: Læg elastikken på gulvet. Træd med fødderne midt på elastikken. Bøj dig forover med ret ryg, skub enden bagud og tag fat i elastikken, så den holdes stram. Ret dig nu op. Husk at holde ryggen rank. Sænk derefter kroppen ned til udgangsposition.

Biceps Curl: Stå ret op med fødderne på elastikken og hold fast i enderne. Hænderne skal være ud for hofterne. Hold armene ind til kroppen, mens du bøjer i albuerne og dermed trækker hænder og elastikender op mod brystet.

Stående row: Hæft elastikken fast - det kan være rundt om en pæl eller i klemme i en døråbning. Dette skal ske i skulderhøjde eller højere. Hold elastikken stram med strakte arme. Træk nu hænderne og dermed elastikken ind mod brystet.

Du kan bruge ovennævnte tre øvelser, selv finde på flere eller få inspiration i den video, som er vedhæftet artiklen:

Se flere elastik øvelser i denne video
arrow Corona-krise: Sådan holder du dig i form hjemme
18. marts 2020 kl. 11:09 Opdateret: kl. 17:15
arrow Coronakrise: Få frisk luft hver dag
16. marts 2020 kl. 12:30 Opdateret: kl. 23:10
arrow Sådan holder du dig i form under coronakrisen
16. marts 2020 kl. 05:54 Opdateret: kl. 20:52
Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?