12. juli 2020
Sundhedssporene er markeret med grønne tavler med røde pile.
gallery icon

Se billedserie

Sundhedssporene er markeret med grønne tavler med røde pile.
Foto: Søren Arildsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Har du prøvet et sundhedsspor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Har du prøvet et sundhedsspor
Lev sundt - 19. februar 2018 kl. 15:11
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Har du lyst til at se, hvor god en kondition, du er i. Det har du mulighed for at tjekke på et såkaldt sundhedsspor. Sundhedsspor er udlagt over hele Danmark. Et sundhedsspor er en afmærket naturrute på mellem en og to en halv kilometer, som du kan gå eller løbe på tid.

Ved ruterne er der sat tavler op, som viser BMI og kondital, så du kan aflæse, hvor god din kondition er.
Tavlerne ved sundhedssporene er unikke for det spor, de er opsat ved. Udregningerne er tilpasset længden af sporet, terræn og stiforhold.

Sundhedssporene er etableret af Naturstyrelsen med støtte fra Trygfonden.

arrow Læs også: Hvad må du i skoven?
Sådan bruger du sundhedssporet:

1. Varm op
Varm op i 5-10 minutter med rask gang eller løb.

2. Gå eller løb sundhedssporet
GÅ ruten, hvis du ikke er vant til at løbe. Gå så hurtigt, du kan, og sving med armene.
LØB ruten, hvis du er vant til at løbetræne. Ved løb skal du ikke løbe alt hvad du kan, men i stedet holde et tempo som opleves noget anstrengende (ideelt set, skal du give dig 80 %).
HUSK AT TAGE TID

3. Aflæs dit kondital
Nu kan du aflæse dit kondital på de tavler, der står ved målstregen.

Du finder først dit BMI-tal i den ene tabel, og bagefter finder du din konditabel for gang eller løb, alder og køn. Her kan du aflæse dit kondital - ud fra dit BMI og den tid, det tog dig at gå eller løbe ruten.

Jo højere dit kondital er, des bedre kondition har du.

Naturstyrelsen samarbejder med den svenske hjemmeside hälsosparet.se. Her kan du oprette en brugerprofil og gemme dine resultater fra sundhedssporet. På den måde kan du følge din udvikling over tid.

Du kan også indtaste oplysninger om, hvordan du ellers får motion i hverdagen - f.eks. hundeluftning eller cykling og få vurderet, om du bevæger dig nok. Og du kan lægge dit eget træningsprogram.

Eksempler på de tavler, der er opsat ved et sundhedsspor:

Sundhedssporet i St. Dyrehave
http://naturstyrelsen.dk/media/nst/Attachments/Tavle1NSTdesignStdyrehaveinfo10feb12.pdf

Se kondital for børn og unge
http://naturstyrelsen.dk/media/nst/Attachments/Tavle2NSTdesignStdyrehavebrn10feb12.pdf

Se kondital for voksne http://naturstyrelsen.dk/media/nst/Attachments/Tavle3NSTdesignStdyrehavevoksne10feb12.pdf

Her er der sundhedsspor:

Både tavle og mulighed for internetregistrering:

Korsør
Slagelse
Skælskør
Dalmose
Hyllinge
Herlufsholm
Vridløse Statsskov
Fjenneslev
Hårlev byskov
Viby Sjælland
Jakobskirken - Østervangsskolen/Roskilde
Hedegårdene/Roskilde
Gulddysseskoven/Gundsømagle
Jyllinge
Grønnehave Skov/Odsherred
Ullerup/Halsnæs
Melby Overdrev/Halsnæs
Arresødal Skov/Halsnæs
Tisvilde Hegn, Gribskov
Valby Hegn/Helsinge
Aggebo og Græsted Hegn/Gribskov
Skovskolen, Nødebo
Tyske Plantage/Hillerød
Præstevang/Hillerød
St. Dyrehave/Hillerød
Teglstrup Hegn/Helsingør
Egebæks Vang/Helsingør
Krogerupskoven/Fredensborg
Herstedhøje/Albertslund

Kun tavle:

Høng/Kalundborg
Munkesøen/Kalundborg
Farum/Furesø
Hareskoven/Furesø
Albertslunds Stadion
Stege Skov

En af Naturstyrelsen opgaver er at tilbyde natur- og friluftsoplevelser og inspirere til fysisk aktivitet i naturen for at fremme folkesundheden.
Sundhedssporene er bare et af disse tilbud.

arrow Pas på, havearbejdet kan give skader
11. april 2020 kl. 10:28 Opdateret: kl. 07:19
arrow Vi elsker naturen
30. marts 2018 kl. 12:14 Opdateret: kl. 12:14
arrow Av min ryg
23. marts 2018 kl. 08:20 Opdateret: kl. 13:20
Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?