23. oktober 2019
Mere en halvdelen af alle kvinder i Danmark har udsigt til slidgigt. Modelfoto
Mere en halvdelen af alle kvinder i Danmark har udsigt til slidgigt. Modelfoto
Foto: Daisy Daisy/Colourbox
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Flere kvinder får slidgigt - man ved bare ikke hvorfor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere kvinder får slidgigt - man ved bare ikke hvorfor
Lev sundt - 15. september 2019 kl. 12:02
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Mere end halvdelen af alle kvinder har udsigt til slidgigt. Det viser tal fra Den Nationale Sundhedsprofil.

58,8 pct. af danske kvinder over 75 år har slidgigt. Til sammenligning rammer sygdommen blot 39,2 procent af mænd over 75 år. Slidgigt er dermed den mest udbredte sygdom blandt kvinder og næstmest udbredte blandt mænd.

Hvorfor der er den markante forskel mellem kønnene, kan man ikke forklare. Dertil er forskningsresultater endnu ikke entydige nok. Forskerne har dog teorier om, at det kan skyldes kvindernes overgangsalder, hvor østrogenmangel kan fremme slidgigt.

Til gengæld ved man en masse om, hvordan man forebygger gigt og behandler gigt, når den først er opstået.

Tre typer af slidgigt:

- Inflammatoriske gigt - altså gigt forårsaget af en betændelsestilstand i kroppen.
- Ryggigt - gigtsygdomme i ryggen, f.eks. diskusprolapser.
- Slidgigt - som opstår i knæ, hofter og fingre.

Sådan behandles slidgigt

Har du slidgigt, så er der en række forskellige behandlingsmuligheder:

  • Varme og kolde omslag. Kulde- eller varmepåvirkning kan reducere smerter.

  • Massage - Ofte kompenserer kroppen for gigtsmerterne ved at spænde i musklerne om de smertende led. Det kan føre til spændinger og infiltrationer i muskerne.

  • Fysisk træning. Fysisk træning er et effektivt middel til forebyggelse, lindring og behandling af gigtsmerter.

  • Kiropraktik - Videnskabelige undersøgelser har vist, at kiropraktorerne kan lindre ved manipulation af led med slidgigt.

  • Medicin - Medicin kan være med til at lindre ledsmerter.

  • Operation - Der findes en række operationstilbud til mennesker med sværere slidgigt. Den mest anvendte operation består i at indsætte et kunstigt led. Et kunstigt led – en protese – består af plasticmateriale og metal.

Fakta om slidgigt
- Slidgigt nedbryder leddets bruskvæv og skaber forandringer i knoglerne.
- Over 300.000 danskere er diagnosticeret med slidgigt.
- 150.000 danskere oplyser at de har slidgigt, er generet af smerter og har problemer med at gå eller bære.
- Yngre mennesker kan også have slidgigt, men sygdommen opstår hyppigst blandt ældre.
- Slidgigt er årligt årsag til 386.000 ekstra sygedage.
- Slidgigt koster årligt de offentlige kasser 11,5 mia. kroner.

Hvad kan du selv gøre:

Tab dig: Er du overvægtig, så kan du tabe dig. Lavere vægt betyder mindre pres på de smertende led.
Ved gang belaster du dine led 3-4 gange din egen kropsvægt.

Bevæg dig: Bevæger du dig for lidt, vil brusken ikke få nok næring - og brusken vil miste styrken til at aflaste dine led.

Træn: Stærkere muskler omkring de gigtramte led hjælper på smerterne. Svage muskler betyder dårlige støddæmpere og ringere kontrol over leddet, som igen fører til ekstra belastning af brusken.

Spis sundt: Ved at vælge sunde fødevarer kan du holde vægten, få de nødvendige næringsstoffer og reducere betændelsestilstand i kroppen.

Kilde: Giftforeningen, Helbredsprofilen

Region Sjælland har på en hjemmeside "helbredsprofilen" lagt en række træningsprogrammer, som specifikt handler om træning af forskellige dele af kroppen - knæ, hofte, kredsløb og hoved.

Blandt andet det, som kaldes GLA:D-træning. (GLA:D står for Et godt liv med Artrose i Danmark) Artrose= slidgigt.

Du kan se forskellige træningsprogrammer her:
Find et træningsprogram