4. juni 2020
COLOURBOX3942847
gallery icon

Se billedserie

Foto: Kalu_dk/Colourbox
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Eksplosion i tilmeldinger til rygestop-app

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Eksplosion i tilmeldinger til rygestop-app
Lev sundt - 12. maj 2020 kl. 11:52
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Danskerne vil gerne lægge smøgerne på hylden. Det viser en opgørelse fra Kræftens Bekæmpelse, som i april næsten har oplevet en tredobling af antallet af tilmeldinger til rygestop, som sker ved hjælp af foreningens gratis rygestop-app, E-kvit.

Hele 3443 gange skete er tilmeldinger i april 2020 mod 1298 download i samme måned året før.

I Kræftens Bekæmpelse mener man, at både en højere pris på tobak og bekymringen for coronavirus har givet rygere en ekstra grund til at kvitte cigaretterne.

- Vi har oplevet et boom i tilmeldinger på E-kvit. Det er helt ud over, hvad vi tidligere har set. Og det er vi glade for. Vi ved nemlig, at chancen for at lykkes med et rygestop stiger, når man får professionel hjælp, siger Niels Them Kjær, chef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.

E-kvit hjælper undervejs i rygestoppet gennem beskeder, videoer, øvelser og et forum, hvor brugerne kan dele erfaringer med hinanden.

- Styrken ved E-kvit er, at det er ved hånden 24/7, og at indholdet bliver tilpasset den enkelte brugers behov. Og så kan man bruge de dele af programmet, man har lyst til i det omfang, man vil. Det er meget personligt, siger Niels Them Kjær.

Appen er netop blevet opdateret med videoer, hvor brugere deler op- og nedture undervejs i deres rygestop og med daglige film, hvor en psykolog, en læge, en farmaceut og en rutineret rygestop-rådgiver giver gode råd.

E-kvit er udviklet af Danmarks Apotekerforening, Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen og Københavns Kommune.


Rygestop-appen har blevet brugt flittigt under coronakrisen.
Tre tips, der kan hjælpe dig med at kvitte tobakken

  1. Sæt en stopdato – spørg dig selv, hvornår det vil være et godt tidspunkt at stoppe, og hvorfor du ønsker at stoppe med at ryge.
  2. Forbered dig – tænk over, hvad der vil være en god hjælp for dig, og planlæg, hvordan vil du gribe rygestoppet an.
  3. Hold gejsten – læg en strategi for, hvordan du holder fast, og husk at rose dig selv undervejs.

Kilde: Kræftens Bekæmpelse

Hvad betyder rygning for din krop - se med her:
Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?