5. december 2019
Skal du booste din kondition er der fem idrætsgrene, som er specielt gode at dyrke mener Eskild Ebbesen, der er uddannet idrætsfysiolog og flere gange olympisk mester i roning.
Skal du booste din kondition er der fem idrætsgrene, som er specielt gode at dyrke mener Eskild Ebbesen, der er uddannet idrætsfysiolog og flere gange olympisk mester i roning.
Foto: Anders Ole Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ekspertens 5 bud på at komme i bedre form

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ekspertens 5 bud på at komme i bedre form
Lev sundt - 24. november 2019 kl. 13:41
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Vil du gerne i lidt bedre form, og har du planer om at forbedre din kondition, så er disse 5 sportsgrene at foretrække.

Roning
Løb
Crosstrainer
Cykling
Svømning

Det mener den tidligere olympiske mester i roning, Eskild Ebbesen, der er uddannet idrætsfysiolog. I løbet af en lang idrætskarriere blev det til deltagelse i fem Olympiske Lege. I alle fem opnåede han OL-medaljer sammen med letvægtsfireren.

I podcasten "Mediano Health" fortæller Eskild Ebbesen, hvorfor det lige præcis er de fem idrætsgrene, som er at foretrække, hvis du skal have pulsen op og booste konditionen.

arrow Læs også: Ro rigtigt - i stedet for med røven
Mere om Mediano Health
Mediano Health er en podcastserie, som drives af idrætsfysiolog og vægttabskonsulent Henrik Duer.


Han er blandt andet kendt for tv-udsendelserne "Ekstremt fed - et år til at redde livet", hvor han vejledte svært overvægtige med at tabe sig.


Podcasten er delt i to dele. Den ene - Træningstimen - har på skift besøg af træningseksperter som Eskild Ebbesen.
Den anden del har besøg af forskellige personer, som fortæller deres vægttabshistorie.


Podcasten kan findes på Spotify, itunes, Soundcloud
Roning er bedst

Ikke uventet lægger Eskild Ebbesen størst vægt på, at man kan træne sig til en god kondition ved roning.

Dog ikke den roning, som foregår på vandet, hvor man ud over fysisk styrke i høj grad også skal mestre balance og koordination, men den roning, der foregår i en romaskine. Her kan de fleste nemlig være med uden samtidig at skulle koncentrere sig om at holde balancen.

Det er nu ikke fordi han selv har tilbragt tusindvis af timer med roning, at Eskild Ebbesen mener, roning i en romaskine er mest effektivt.

Han understreger, at man i romaskinen aktiverer rigtig mange muskler i både over- og underkrop samtidig med, at man ikke får de stød og slag, som kommer, når man træner løb.

Rotræningen er altså mere skånsom for kroppen, hvilket betyder, at man kan træne mere kontinuerligt end løb, hvor det i højere grad er nødvendigt at holde pause og restituere mellem løbeturene.

Billede

Eskild Ebbesen har er fortsat aktiv. Ikke så meget i robåden.
Nu gælder det triathlon, mountainbike og Xterra.
Det sidste er han verdensmester i i sin aldersklasse.


Løb

Løb er dog den næstmest effektive træningsform, mener idrætsfysiologen. Du kan virkelig give den gas i løbeskoene og booste din kondition. Men da du for hver skridt du tager også bremser kroppens fremdrift, er løb meget mere belastende for kroppen end turen i romaskinen. Så har du nogle meget hårde løbeture, hvor du presser dig selv, er det nødvendigt at indlægge pauser.

Træning på en crosstrainer lander som nummer tre på Eskild Ebbesens liste. Crosstraineren giver mulighed for god konditionstræning, fordi mange af kroppens store muskelgrupper bliver aktiveret. Samtidig er crosstraineren også skånsom mod kroppen.

På cyklen kan du også give den gas. Samtidig skåner du kroppen på samme måde, som når du sidder i romaskinen. Du får ikke de belastende slag op gennem fødderne som ved løb. At cykling alligevel ender næstnederst på Eskild Ebbesens liste, begrunder han med, at det kan være svært at nå helt op i det røde felt, hvor man presser sig til det yderste.

Svømning bliver så femtevalget hos den olympiske mester. Det skyldes, at svømning er teknisk svært. Er du en god svømmer, så kan du sagtens forbedre din kondition, men kæmper du med både vejrtrækning, teknik og bare det at komme frem gennem vandet, så er svømning meget lidt effektivt, understreger Eskild Ebbesen.