5. juli 2020
De tekniske færdigheder er ikke altid helt i top. Det er overmodet til gengæld, hvilket resulterer i uheld og ulykker på den tohjulede. Foto: Irina Belousa/Colourbox
gallery icon

Se billedserie

De tekniske færdigheder er ikke altid helt i top. Det er overmodet til gengæld, hvilket resulterer i uheld og ulykker på den tohjulede. Foto: Irina Belousa/Colourbox
Foto: Irina Belousa
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ekspert om cykelskader: Midaldrende motionsryttere er for selvsikre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ekspert om cykelskader: Midaldrende motionsryttere er for selvsikre
Lev sundt - 28. maj 2020 kl. 11:24
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Mange mænd kaster midt i livet kærligheden på cykler og cykelsport. De bestiger jernhesten og drager ud på landevej og skovstier iført cykeltøj siddende på en racercykel eller en mountainbike.

Men i takt med at interessen for at cykle er steget i netop denne aldersgruppe, er antallet af svære cykelskader også steget. Faktisk er antallet af skadede midaldrende cyklister 30 procent højere i dag end for ti år siden. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

"Mange af de nye motionister er ikke så erfarne og skal lære det praktiske omkring cykling i en relativt sen alder, hvor indlæring generelt er sværere. Og desværre er mange af dem tilmed lidt for selvfede og selvsikre ude på vejene og skovstierne, men som med alt andet kræver det ydmyghed i starten, når man kaster sig over noget nyt".

Det siger Jens Veggerby, som har en karriere bag sig som professionel cykelrytter og nu er direktør i firmaet Veggerby Sport og Kultur, som udbyder kurser i cykling for virksomheder og enkeltpersoner.

Om UlykkesLinjen
UlykkesLinjen giver gratis og uvildig vejledning for at hjælpe ulykkespatienter og deres pårørende til at tackle de udfordringer, der kan opstå efter en ulykke. Ved telefonerne sidder en erfaren gruppe af rådgivere, der kan trække på et bagland af specialister, bl.a. jurister, læger, fysioterapeuter, psykologer og ergoterapeuter, der er tilknyttet UlykkesPatientForeningen. Initiativet til UlykkesLinjen er skabt i samarbejde mellem Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Forsikring & Pension og UlykkesPatientForeningen. UlykkesLinjen modtager økonomisk støtte fra Offerfonden og har tilbudt gratis og uvildig vejledning siden august 2015.

"Tidligere var de fleste motionscyklister vokset op i cykelklub og havde fået regler og adfærd ind med modermælken, men i dag kører mange rundt på vejene, som slet ikke følger færdselsreglerne og ikke har lært at læse trafikken. 3-4 cykelryttere ved siden af hinanden går f.eks. ikke, hvis færdselsreglerne ikke tillader det. Det giver flere alvorlige ulykker", lyder det fra Jens Veggerby.

"I forhold til mountainbikeryttere i skoven, så sker uheldene og skader på grund af manglende teknik og på grund af overmod. Det kræver god cykelteknik at køre på små, smalle spor med grene og rødder i jorden", forklarer Jens Veggerby

Stigende antal henvendelser hos UlykkesLinjen

Hos UlykkesLinjen har man oplevet en stigning i henvendelser fra cykelmotionister, der er kommet til skade - både på vejene og skovstierne. UlykkesLinjens rådgivere hjælper de ramte med en lang række forskellige spørgsmål i forhold til skader og følgevirkninger.

"Spektret inden for ulykkerne er meget bredt og skaderne varierer fra mindre alvorlige solostyrt eller lette påkørsler med knubs og materielle skader på cykel og tøj til de meget alvorlige og fatale ulykker med alvorlige fysiske skader som tandskader, brud på hænder, arme, ben, skulderskader, og egentlige rygmarvsskader og i værste fald dødelig udgang. Alt efter skadens omfang kan det får store konsekvenser for den enkeltes arbejdsliv i form af længerevarende sygemelding eller afsked med arbejdsmarkedet. Og i det private liv kan ulykkerne ofte få negative konsekvenser socialt, psykologisk og familiemæssigt. ", siger Bente Elton Rasmussen fra UlykkesLinjen.

Cyklistforbundet opfordrer til opmærksomhed

I Cyklistforbundet peger man på, at forholdene på vejene har ændret sig de sidste 15 år, for antallet af biler på de danske veje er vokset markant. Derfor opfordrer man i Cyklistforbundet til opmærksomhed i trafikken.

Direktør i Cyklistforbundet Klaus Bondam siger:

"Det er meget positivt, at stadig flere får øjnene op for motionscykling. Men er det afgørende, at både bilister og cyklister tager hensyn til de øvrige trafikanter og er opmærksomme på at deles om vejen på en god måde. Bilerne bør holde den anbefalede afstand på 1,5 meter, når de overhaler, og skal i det hele taget holde fokus på kørslen. Vi ser desværre alt for mange påkørsler bagfra, så væk med mobiltelefon og andet forstyrrende, når man kører," siger Klaus Bondam.

Cyklistforbundet så gerne, at Danmark fulgte Tysklands eksempel. Siden april 2020 skal biler opretholde en overhalingsafstand på minimum 1,5 m i byområder og 2,0 m uden for byer

Jens Veggerbys fem cykel-råd:

1. Lyt til erfarne cyklister og følg deres råd om adfærd og regler på veje og skovstier.

2. Udvis sund fornuft. Har man topmave, er man nok ikke Peter Sagan.

3. Vis hensyn over for andre og vær opmærksom i trafikken.

4. Følg færdselsreglerne og kør ikke for mange ved siden af hinanden på vejen.

5. Husk cykelhjelmen.


Jens Veggerby har fem gode råd til motionscykelryttere. Foto: Per Buurgaard Christensen
Har du ændret dine indkøbsvaner i forbindelse med coronakrisen?