20. maj 2019
1099251269-3000x2000ma
gallery icon

Se billedserie

Foto: staras/Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Disse muskler smadrer din nakke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Disse muskler smadrer din nakke
Lev sundt - 18. april 2019 kl. 11:01
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Har du ømme muskler i nakke, hals og skuldre? Har du svært ved at dreje hovedet og bøje det mod siden? Så kan det skyldes, at du har smadret dine nakkemuskler med forkerte arbejdsstillinger bag en computer eller et bilrat. Du kan også have overbelastet musklerne ved konstant at kigge ned i din mobiltelefon.

Rigtig mange mennesker oplever smerter i netop nakke, hals og skuldre. Når vi sidder bag en computer, kommer vi ofte til at runde ryggen og strække halsen. Når vi bruger vore arme og hænder, så foregår det foran kroppen, hvad enten vi trykker på computertasterne eller drejer på bilrattet.

Det efterlader os med en holdning, hvor ryggen er rund, arme og skuldre trukket frem og op og nakken bøjet. Og når vi så gør det mange timer hver dag, så slider det på kroppen.

De tre muskler som belastes hårdest er:

- Trapezius

- sternocleidomastoideus

- Levator Scapula

Trapezius er den store rygmuskel, som starter lige ved kraniekanten og breder sig ud over skuldrene og ned over ryggen i en stor rombeformet firkant. Trapezius bruges til at løfte og dreje skulderne og hjælper også med at dreje hovedet.

Sternocleidomastoideus er den store muskel, som løber på siden af halsen. Den udspringer lige under øret og slutter ved kravebenet. Den ses tydelig på siden af halsen, når du drejer hovedet. Musklen bruges til at bøje hovedet frem og tilbage og til siden og dreje nakken.

Levator Scapula løfter skulderbladet. Den går fra toppen af skulderbladet og slutter ved kraniekanten. Den er slet ikke så tydelig som sternocleidomastoideus. Men du finder den i et trekantet område bag netop sternocleidomastoideus.

arrow Læs også: Sådan fjerner du dine muskelsmerter
674886658-2000x2000ma

Trapezius er en af de største muskler i kroppen. Den strækker sig fra kraniekanten og langt ned ad ryggen.

Foto: Design36/Shutterstock


Fysioterapeuter og massører fortæller, at mange - også unge mennesker - kommer og klager over smerter. De fremviser en kropsholdning, som bærer præg af mobilnakke og tantepukkel. Og ovennævnte muskler er de, som er hårdest ramt.


Træk i musklerne

Når vi bruger meget tid på at kigge nedad, bliver nakken kort bagtil og lang fortil. Hovedet får en hængende position, hvor det hviler et godt stykke foran kroppens midtlinje. Det giver en træk og en overbelastning på musklerne.

Et menneskehoved vejer omkring fem kilo. Når det sidder lige oven på halsen er trykket på musklerne netop fem kilo, men flyttes hoved frem foran kroppen, øges trykket betydeligt.

Du kan selv prøve at holde en vægt på fem kilo. Holder du den helt tæt til kroppen, er den forholdsvis nem at løfte, men flytter du hænderne væk fra kroppen, føles vægten tungere, og du kan holde den i kortere tid, inden dine muskler begynder at smerte.

Gener

De hårdt belastede muskler kan være årsag til en række gener, som ømhed, smerter, hovedpine og tinnitus.

Forskningsresultater mangler

Ifølge det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA, er der derfor god grund til at være opmærksom på, at foroverbøjede og fastlåste arbejdsstillinger kan føre til gener og smerter i nakke, skuldre og ryg.

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø understreger dog samtidig, at der ikke findes en solid forskning, der kan beskrive de langsigtede konsekvenser af at bruge tablets og smartphones - hverken på arbejdet eller i fritiden.
Det understreger professor Lars L. Andersen fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.