13. december 2018
Der er mange gode grunde til at gå. Arkivfoto
Der er mange gode grunde til at gå. Arkivfoto
Foto: Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Derfor skal du gå

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Derfor skal du gå
Lev sundt - 13. oktober 2018 kl. 15:56
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er rigtig mange gode grunde til, at du skal snørre skoene og komme ud at gå. Gang gavner kroppen - ikke bare fysikken, der bliver stærker, men også hjernen, som stimuleres af farver og dufte.

Her får du en stribe gode grunde til at gå:

Knoglerne

En gåtur er med til at styrke dine knogler. Presset på skelettet er højt, når du går og derfor får du styrket knoglemassen. Jo mere ujævnt terræn du bevæger dig rundt i, jå højere pres kommer der på dine knogler.

Hjertet

En gåtur er godt for dit hjerte. Selv om hjertet ikke arbejder så hårdt som ved løb, kommer pulsen alligevel op og blodcirkulationen øges. Alt sammen noget, som er med til at styrke hjertet og forebygge hjerte-karsygdomme.

Vægten

En gåtur kan være med til at holde vægten. Du aktiverer og styrker større muskelgrupper i ben, mave, numse.

Hjerneceller

En gåtur øver blodtilstrømningen til hjernen, hvilket betyder, at der sættes gang i produktionen af hjerneceller. Går du tur ad nye ruter, skal du bruge hjernen til at finde rundt, hvilket er en yderligere styrkelse af hjernecellerne.


Appetit

En gåtur er ikke så hård ved dit blodsukker som mere konditionskrævende aktiviteter. Du bliver ikke lige så sulten af at gå som f.eks. af at løbe en tur. Samtidig kan en gåtur få dig til at glemme, at du havde lyst til noget sødt.

Humør

En gåtur gavner dit humør i en positiv retning. Farver, dufte, lys og lydindtryk er med til at sende humørbarometeret opad.

Stress

En gåtur får dig ned i tempo både fysisk og psykisk. Kroppen falder til ro, og du stresser ned.

Kreativitet

En gåtur kan få gang i din kreativitet. Gang er ikke så hårdt for kroppen, at du ikke samtidig kan tænke tanker.

Skader

En gåtur er ikke så belastende for kroppen som løb. Og dermed er der heller ikke så store chancer for skader.

Huden
En gåtur giver dig lys og luft til huden. Den får tilført mere blod og dermed også flere næringsstoffer.

Kilde: Dansk Vandrerlaug