24. august 2019
Cykling kan give ømhed og smerter.
Cykling kan give ømhed og smerter.
Foto: Carlos Santos/Panthermedia
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Derfor får du ondt af at cykle

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Derfor får du ondt af at cykle
Lev sundt - 14. juli 2019 kl. 09:30
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Sommertid er lig med cykeltid. Men når sofa skiftes ud med cykel, kan det få en række konsekvenser for din krop. Simpelthen fordi du udsætter den for belastninger, den ikke er vant til.

Den foroverbøjede position på en racercykel rammer din krop i bl.a. nakken, skuldre, ryg, knæ og numse.
Nogle af smerterne opstår, fordi du ikke er vant til at sidde foroverbøjet over et cykelstyr. Det er typisk i begyndelsen, at du får ondt. Efterhånden som du cykler, vænner kroppen sig til positionen på cyklen og ømheden forsvinder.

arrow Læs også: Sådan kommer du af med din kontornumse

Men belaster du din krop i lang tid i en uvant eller ekstrem position, så kan du meget vel få disse følgeskader:

Nakkesmerter:
Når du sidder på cyklen er hoved og nakke positioneret foran kroppen. Du trækker hovedet opad og tilbage, så du kan holde øje med, hvad der sker på vejen foran dig. Det giver en ekstra belastning i nakkens muskler, når de skal holde dit forholdsvis tunge hoved. Trækket på musklerne kan give ømhed og smerter.

Rygsmerter:
Igen er det den foroverbøjede stilling som belaster. Du sidder og trykker rygsøjlen og de nederste muskler.

Knæsmerter:
Cykling er mere skånsom for knæene end løb. Alligevel kan du godt opleve smerter i knæene efter en cykeltur. Det kan skyldes, at du træder et for stort og tungt gear. Men det kan også være sadlen eller pedal og cykelklamper, som ikke er indstillet rigtigt.
For at undgå smerter er det en god idé at køre med en høj kadence og derved mindre belastning.

Ondt i numsen:
Er din saddel indstillet korrekt, og er der en ordentlig pude i dine cykelbukser? Er svaret nej, kan du sagtens få smerter i mellemkødet og de ædlere dele.
Cykler du meget eller skal du ud på en lang tur, kan du med fordel smørre puden i cykelbukserne ind i buksefedt for at mindske friktion mellem hud og pude.

Prikkende og sovende hænder:
Sidder du og hænger i styret, kan du godt opleve en sovende eller prikkende fornemmelse i hænderne. Det skyldes, at du klemmer blodkar og nerver mellem kravebenet og det øverste ribben.

Prikkende og sovende fødder:
Som ved sovende hænder er dette en indikation på at blodkar og nerver afklemmes på deres vej ud i benet. Spændt hoftebøjer og baldemuskler, fejlstilling i bækkenet og rygsmerter er ofte årsagerne til prikkende og sovende fødder.

Hofte- og bækkensmerter:
Når du sidder på cyklen kan der ske en afklemning i hofteleddet og en spænding i hoftebøjerne.

Nogle af smerterne kan du modvirke ved at få indstillet cyklen korrekt. Det hedder bikefitting. Du og cyklen måles, og efterfølgende rettes cyklen til, så den passer til kroppen. En lang række special cykelforretninger tilbyder bikefitting.

Du kan også sørge for at træne din krop, så den er stærk i ryggen, skuldrene, nakken og Core.

Disse øvelser gør din krop klar til cykling:

Lunges

Squat

Planke

dødløft

Træk i tov

Træk

Sidebøjninger

Det er også en god idé at få strukket kroppens muskler igennem efter en ordentlig cykeltur.

arrow Disse seks øvelser holder dig skarp
19. december 2018 kl. 12:30 Opdateret: kl. 11:02
arrow Derfor skal du træne lårbasserne
18. maj 2018 kl. 11:35 Opdateret: kl. 13:15