28. marts 2020
Coronakrisen har sendt mange mennesker indendøre. I lande som Spanien og Italien må man kun gå ud, hvis det er allermest nødvendigt. Det sætter store begrænsninger for, hvordan du kan holde dig i form. Men stuegulvet kan du fortsat bruge til at styrke kroppens muskler eller til at få sved på panden.
gallery icon

Se billedserie

Coronakrisen har sendt mange mennesker indendøre. I lande som Spanien og Italien må man kun gå ud, hvis det er allermest nødvendigt. Det sætter store begrænsninger for, hvordan du kan holde dig i form. Men stuegulvet kan du fortsat bruge til at styrke kroppens muskler eller til at få sved på panden.
Foto: Colourbox
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Corona-krise: Sådan holder du dig i form hjemme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Corona-krise: Sådan holder du dig i form hjemme
Opdateret 18. marts 2020 kl. 17:15
Lev sundt - 18. marts 2020 kl. 11:09
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I flere lande er det blevet forbudt at bevæge sig ud på grund af den coronavirus, som lige nu hærger. I Italien og Spanien er befolkningen blevet bedt om at holde sig mest muligt inde og kun gå ud, når de har et helt bestemt formål - som f.eks. at skulle købe dagligvarer.

Så langt er vi endnu ikke kommet i Danmark. Her han vi fortsat bevæge os frit rundt. Myndighederne opfordrer blot til, at vi passer på med at komme for tæt på hinanden, sørger for at vaske hænder og bruge håndsprit.

Men skulle det ske, at vi pludselig får forbud mod at bevæge os uden for egen dør, så er der her et par forslag til øvelser, der kan holde dig i form.

arrow Læs også: Hjemmetræning: Hiv i elastikken

Træn dine muskler i mave og den nedre del af ryggen ved at ligge i planke. Foto: Colourbox
Træn din core:

Styrke i ryg og mave er vigtig for din holdning. Styrke i core er med til at forbedre din løbetur og sikrer, at du ikke får helt så ondt, hvis du igennem længere tid sidder foroverbøjet over et cykelstyr. Gode øvelser til at styrke core kan være - planke, hip trusters, mavebøjning.

Husk at holde ryggen rank, når du ligger i planke eller laver en mavebøjning.


du kan træne dine arme og den overkrop ved at lave dips. Foto: Colourbox
Styrk overkroppen:

Styrken i overkroppen kan vedligeholdes ved at bruge øvelser som pushup og dips. Her får du ikke blot fat i de store armmuskler. Øvelserne rammer også den store bryst- og rygmuskulatur.
Du kan gøre øvelserne sværere eller nemmere ved at flytte på armenes stilling.


Du kan få pulsen op hjemme på stuegulvet ved øvelsen mountain climbers. Foto: Colourbox
Få pulsen op:

Selv om der er begrænset plads hjemme i stuen, så kan du godt få pulsen op. Du kan lave sprællemand, høje knæløftninger, sjippe eller mountain climbers.

Træn dine bens styrke:

Det kræver ikke ret meget plads på stuegulvet at træne squat og lunges.
Du får mest ud af din squat-øvelse, hvis du "sætter" numsen tilbage på en skammel. Du skal højst lige røre skamlen og ikke sætte dig til hvile hver gang.
Kniber det lidt med at holde balancen, når du laver lunges, så kan det være en god ide at have en stol eller en væg at støtte sig til.

Her kan du se et par videoer, som Danmarks største fitness-kæde har produceret.

Fitness World har lavet videoer til disse fem øvelser: Air squats, push-ups, atomic sit-ups, lunges og burpees, som du nemt kan lave hjemme på stuegulvet.

FW-video: Air Squat
FW-video: Push-up
arrow Coronakrise: Få frisk luft hver dag
16. marts 2020 kl. 12:30 Opdateret: kl. 23:10
arrow Sådan holder du dig i form under coronakrisen
16. marts 2020 kl. 05:54 Opdateret: kl. 20:52