19. september 2018
En tur op og ned ad trappen en til to gange om dagen gør din krop godt.
En tur op og ned ad trappen en til to gange om dagen gør din krop godt.
Foto: Robert Kneschke/Shutterstock
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Arbejdsstilling: Hvad gør du, når det gør ondt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Arbejdsstilling: Hvad gør du, når det gør ondt
Lev sundt - 12. august 2018 kl. 16:02
Af Søren Arildsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Har du ondt i nakken? Får du hovedpine og snurren i fingrene? Er dine nakke- og halsmuskler korte og hårde? Så skal du tjekke din arbejdsstilling. Alt for mange af os sidder nemlig og spænder op i kroppen, når vi arbejder bag et skrivebord og foran en computer.

arrow Læs også: "Sid uordentligt på stolen!"

Ovennævnte symptomer opstår. fordi vi sidder eller står forkert i forhold til vores arbejdsredskab - det være sig den stationære computer, ipad'en eller mobilos.

Da de fleste af os ikke bare kan smide vores arbejdsredskaber i skraldespanden er kunsten at indrette sig på en hensigtsmæssig måde i forhold til arbejdet.

Først og fremmest skal vi sidde korrekt. Bord og stol skal kunne indstilles, så de passer til lige netop dig. Skærm, mus og tastatur ligeså.

Det er også vigtigt, at du ikke sidder i den samme arbejdsstilling dagen igennem. Kom op at stå en gang imellem. Skal du tale i telefon kan det måske ske, mens du går en tur ned ad gangen.

Det er også godt for kroppen at tage nogle små pauser, hvor du får strukket dig og bevæget kroppen.

Måske kan du lave aftaler med kollegere om, at I lige tager en tur op og ned ad trappen en gang eller to i løbet af dagen.

Det vil også være godt for din krop, hvis du kan indføre nogle små træningssessioner i løbet af ugen. Bare 3x10 minutter vil kunne styrke nogle af de muskler, som belastes mest.

arrow Hård træning kan halvere det korte sygefravær
11. august 2018 kl. 15:39 Opdateret: kl. 15:39