19. maj 2019
Nordvestbanen skal elektrificeres, og der installeres nyt signalsystem. Første møde er torsdag den 10. januar kl. 09 i Hvalsøhallen. Foto: Per Jensen
Nordvestbanen skal elektrificeres, og der installeres nyt signalsystem. Første møde er torsdag den 10. januar kl. 09 i Hvalsøhallen. Foto: Per Jensen
Foto: Per Jensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Startskud til arbejdet med elektrificering

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Startskud til arbejdet med elektrificering
Lejre - 09. januar 2019 kl. 15:21
Af Agnete Vistar
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Nu tages de første skridt mod elektrificeringen af Nordvestbanen. Første besigtigelsesmøde er torsdag den 10. januar, og det sker i Hvalsøhallen klokken 09.

Ekspropriationskommissionen og Banedanmark vil gennemgå projektet på mødet. Herefter vil Ekspropriationskommissionen foretage besigtigelse af en række ejendomme, der er berørt. Selve ekspropriationerne vil først ske senere.

Inden for de kommende år bliver strækningen fra Roskilde over Holbæk til Kalundborg elektrificeret og udstyret med det nye signalsystem. Samtidig bliver sporet mellem Holbæk og Kalundborg renoveret.

- I de kommende år vil strækningen mellem Roskilde og Kalundborg blive fornyet og forbedret på flere områder. Vi elektrificerer strækningen og der kommer nyt signalsystem, oplyser Banedanmark.

»De mange investeringer på jernbanen mellem Roskilde og Kalundborg giver togene langt bedre muligheder for at holde køreplanen og indhente eventuelle forsinkelser, fordi el-tog er hurtigere til at komme op og ned i fart. Elektrificeringen er samtidig til gavn for miljøet, og det nye signalsystem reducerer antallet af signalfejl betragteligt,« siger Steen Neuchs Vedel, anlægsdirektør i Banedanmark i en pressemeddelelse.

De mange projekter bliver gennemført frem mod 2027, men de første forberedelser skal nu i gang. Banen skal gøres klar til elektrificering og det kommende kørestrømsanlæg. Masterne kræver mere plads langs banen, og det skal sikres, at der er plads under broerne til kørestrømsmasterne.

»Ekspropriation kan godt være en ubehagelig oplevelse for grundejerne nær banen. Det er heldigvis relativt få, der kan blive omfattet af ekspropriation af hus eller arealer på denne strækning,« siger Steen Neuchs Vedel.

Flere vil til gengæld blive pålagt en servitut om eldrift. Det vil sige, at der kommer visse restriktioner for, hvor høje genstande, træer og hække, der må være tæt på banen.

»Når vi er færdige med alle projekterne, og de sidste orangeklædte mænd har forladt sporet, vil strækningen mellem Roskilde og Kalundborg være elektrificeret og have det nye signalsystem, ligesom dele af sporet på den yderste del vil være renoveret. Og det giver flere fordele«, hedder det.

Det skal Banedanmark i de kommende år gennemføre på strækningen mellem Roskilde og Kalundborg:

Kørestrømsanlægget kræver mere plads. Der eksproprieres langs banen for at få plads til kørestrømsanlægget, og så er der flere steder, hvor det er nødvendigt enten at bygge nye broer eller sænke sporet for at få den nødvendige plads i højden. Det arbejde begynder nu.

Strækningen mellem Holbæk og Kalundborg står foran en sporfornyelse, hvor den slidte del af sporet - skinner, sveller og ballast - skal fornyes. De sporsænkninger, der skal gennemføres mellem Holbæk og Kalundborg for at sikre, at der er plads til kørestrømsanlægget under broerne, vil blive udført i forbindelse med sporprojektet. Banedanmark forventer at gennemføre sporombygningen i 2020.

Banedanmark »immuniserer« strækningen mellem Roskilde og Holbæk, så det eksisterende signalsystem kan klare, at banen bliver elektrificeret. Mellem Holbæk og Kalundborg skal ikke immuniseres. Her udrulles det nye signalsystem, inden banen elektrificeres.

Banedanmark er i gang med at elektrificere en stor del af det danske jernbanenet. Elektrificeringen skaber på sigt rammerne for en langt mere moderne jernbane med billigere og mere stabil drift samtidigt med, at det gavner miljøet. Fra 2023 vil der kunne køre el-tog til Holbæk, og herefter går Banedanmark i gang med strækningen ud mod Kalundborg. De regner med at være færdige i 2027.

Banedanmark er i øjeblikket i fuld gang med at udrulle nye signalsystemer på jernbanen. De nye signalsystemer vil medføre færre forsinkelser og give mulighed for højere hastighed og flere tog. Når signalsystemerne udskiftes, vil signalanlæggene ikke længere begrænse togenes hastighed. Det nye signalsystem bliver taget i drift på strækningen mellem Roskilde og Kalundborg i 2026.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk