14. oktober 2019
2. etape af Tour de France i 2021 vil med stor sandsynlighed gå gennem Lejre.
2. etape af Tour de France i 2021 vil med stor sandsynlighed gå gennem Lejre.
Foto: Holger Vincents
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tour de France i Lejre: Aftale til politisk godkendelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tour de France i Lejre: Aftale til politisk godkendelse
Opdateret 16. maj 2019 kl. 22:47
Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad - 16. maj 2019 kl. 14:24
Af Holger Vincents
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Lejre: Det første håndfaste bevis på Lejre Kommunes deltagelse i Tour de France i 2021 er en realitet.

Det er status, efter et aftaledokument mellem Lejre Kommune og Tour de France danske arrangører, er offentliggjort torsdag middag.

Dermed tyder alt på, at Tour-feltet skal gennem kommunen, når løbets anden etape med start i Roskilde og mål i Nyborg afvikles i sommeren 2021.

I den samarbejdesaftale, som Lejre Kommune har fået til underskrivelse, beskrives opgavefordelingen mellem kommunen og løbets arrangører. Økonomiudvalget behandler sagen næste torsdag, og derefter skal den samlede kommunalbestyrelse tage stilling til sagen. Allerede nu tegner der sig dog et klart politisk flertal for at underskrive aftalen.

"Det er klart, at sådan en samarbejdsaftale styrker troen på, at løbet faktisk kommer til at gå gennem Lejre Kommune. Og det er jo helt oplagt, at rytterne skal have lov til at opleve stemningen og den smukke natur hos os, når de skal fra Roskilde til Nyborg", siger Lejres borgmester Carsten Ramussen i en pressemeddelelse.

Overfor Lejre Lokalavis og Midtsjællands Folkeblad uddyber borgmesteren samarbejdsaftalens betydning for Lejres chancer for at komme på Tour-ruten.

"Den er ikke hjemme endnu, men jeg vil sige det sådan, at jeg tør godt vædde et par gode flasker fransk rødvin på, at det kommer til at ske", siger han.

V: Tour-besøg vil være fantastisk

Hos Venstre er meldingen tilsvarende positiv oven på offentliggørelsen af samarbejdsaftalen.

"Med det vi foreløbig har fået oplyst, er vi positive og udstyret med et fromt håb om, at Touren lægger vejen forbi Lejre. Hvis det sker, vil det være helt fantastisk", siger Venstres medlem af Økonomiudvalget Tina Mandrup.

Samarbejdsaftalen, som Økonomiudvalget altså ventes at godkende i næste uge, skal indgås med Grand Depart Denmark Copenhagen, som er et interessentselskab mellem Vejle, Nyborg, Roskilde, Sønderborg og Københavns kommuner samt Erhvervsministeriet.

Forpligter sig til 600.000 kroner

Ifølge samarbejdsaftalen får Lejre Kommune blandt andet ansvar for at sikre, at vejene er rene og uden huller. På løbsdagen skal kommunen sikre, at anden trafik holdes væk fra ruten, og omkring 200 frivillige skal hjælpe med afviklingen af løbet.

Endelig lægger samarbejdsaftalen op til, at der samlet set skal gennemføres aktiviteter og laves markedsføring svarende til minimum 600.000 kroner forud for løbet og i forbindelse med afviklingen. Det betyder imidlertid ikke, at kommunen skal have over en halv million kroner op af lommen til Tourens arrangører, lover Carsten Rasmussen.

"Det vi forpligter os til er, at der skal være aktiviteter langs ruten til en værdi af 600.000 kroner, og det kan også være private aktører, der går ind og bidrager og på den måde både er med til at skabe en fest om løbet i Lejre", forklarer borgmesteren og fortsætter:

"Der er ingen tvivl om, at vi som kommune vil spytte penge i kassen, men det er alligevel vigtigt at fastslå, at det vi forpligter os til via samarbejdsaftalen er, at der sker aktiviteter i Lejre til en værdi af 600.000 kroner. Der skal ikke nødvendigvis være tale om kommunale kroner", siger Carsten Rasmussen, der i den forbindelse påpeger at hver enkelt etape i Tour de France tiltrækker millioner af seere.

Tina Mandrup mener, at der ud fra et forretningsmæssigt perspektiv er ræson i at bruge skattekroner på at bidrage til den lokale fest omkring etapeløbet.

"Hvis vi antager, at kommunen bruger 2-300 tusind kroner på Touren, synes jeg ikke, det er alverden, når man tænker på, hvad en tv-reklame eksempelvis koster. Og ved at være med i Tour de France kan vi sælge den særlige stemning og de oplevelser, vi har herude. Blandt andet får vi mulighed for at brande den nye kongehal", siger hun.

Like os på facebook

Tip os


mcred@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk