18. september 2021
Underviser Thomas Mulvad viser eleverne fra Hvalsø Skole, hvordan man bruger fingrene til at huske bogstavernes lyde. Foto: Holger Vincents.
gallery icon

Se billedserie

Underviser Thomas Mulvad viser eleverne fra Hvalsø Skole, hvordan man bruger fingrene til at huske bogstavernes lyde. Foto: Holger Vincents.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ordblinde elever udvikler sig med ligesindede: - Rart at være sammen med andre som mig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ordblinde elever udvikler sig med ligesindede: - Rart at være sammen med andre som mig
Opdateret 20. april 2021 kl. 14:12
Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad - 20. april 2021 kl. 06:22
Af Holger Vincents

Hvalsø: - Lad os prøve at tappe det. Pe-ga-sus, siger underviser Thomas Mulvad og vender sig fra tavlen, så han har øjenkontakt med klassen, mens han lader venstre tommelfinger berøre spidsen af de øvrige fingre efter tur. En finger for hver lyd i ordet "Pegasus". Eleverne følger trop og staver i fællesskab til Herkules' bevingede hest.

Vi befinder os i et lokale på Hvalsø Kulturhus onsdag formiddag, hvor 13 elever fra 4., 5 og 6. klassetrin på Hvalsø Skole har indfundet sig. Fælles for dem er, at de er ordblinde. Et handicap, som 7-8 procent af danskerne, ifølge Ordblindeforeningen, må slås med.

Normalt kæmper børnene i kulturhuset med læsning og skrivning på den modsatte side af Skolevej. I denne uge er de vante rammer og kammerater dog byttet ud med et intensivt læringsforløb, som den socialøkonomiske og prisbelønnede virksomhed Ordblindetræning står bag.

- Det er dejligt. Man lærer noget, og jeg føler, at man når mere sammenlignet med den almindelige undervisning, hvor der er mindre tid til at få hjælp, fortæller 11-årige Freja Pahle, der går i 5. klasse på Hvalsø Skole.

- Det virker

I løbet af det godt og vel 30 timer lange kursus lærer eleverne blandt andet at blive bedre til at udnytte de it-hjælpemidler, de i forvejen kender fra hverdagen. Samtidig arbejder de med at få mere analoge redskaber ind under huden. Så som føromtalte tappe-teknik, hvor fingrene hjælper med at huske bogstavernes lyde.

- Det er fedt at få nogle nye hjælpemidler, og det virker at lytte til, hvordan ordene er sat sammen, forklarer 12-årige Carl Emil, der går i 6. klasse på Hvalsø Skole og også deltager i kurset.

- I den almindelige undervisning kan der ind imellem gå lang tid, før læreren har tid, og så går man i stå. Her er hjælpen mere direkte, fortsætter han.

Ud over udfordringerne med at knække koden til bogstavernes verden, oplever flere ordblinde i Danmark, at deres handicap er kilde til problemer i samspillet med klassekammeraterne. En undersøgelse fra 2019, som Nota, Danmarks nationalbibliotek for folk med læsevanskeligheder, står bag, viser således, at 60 procent af ordblinde elever på danske skoler oplever at blive mødt med fordomme fra klassekammeraterne.

Selvom Freja Pahle ikke nævner fordomme specifikt fra sin dagligdag, nyder hun at tilbringe tid sammen med de andre ordblinde.

- Det er rart at være sammen med andre, der har det som mig. Man føler sig ikke så anderledes, siger hun.

Forælder inspirerede

Årsagen til at Freja Pahle og Carl Emil har indfundet sig i Hvalsø Kulturhus denne onsdag er Mette Krogh Olsen. Hun bor i Særløse og er forælder til en af de andre piger på holdet, ligesom både hendes søn og mand er ordblinde.

- Som forælder har jeg oplevet, at folkeskolen mangler noget, når det kommer til, hvordan man tackler ordblindhed, siger Mette Krogh Olsen og fortsætter:

- Jeg har selv sendt mine børn afsted på ugekursus, og da jeg oplevede, at det rykkede, kontaktede jeg Lars (Hansson, skoleleder på Hvalsø Skole red.), fortsætter hun.

I dag er Hvalsø Skole den første folkeskole i Lejre Kommune, der har sendt elever på kursus hos Ordblindetræning. For selvom skolen i forvejen råder over to læsevejledere, der blandt andet fungerer som støtte for ordblinde elever, er der brug for at gøre en ekstra indsats, lyder beskeden fra lærerværelset.

- Vi har haft fokus på ordblinde elever i mange år, men det er altid vigtigt at forsøge at gøre tingene lidt bedre, siger Lars Hansson.

- Det er ikke kun eleverne men også vores læservejledere og flere af de øvrige lærere, der deltager i den her kursusuge og får et boost, som de kan tage med over i den almindelige undervisning, pointerer skolelederen, der vil afvente evalueringen af kurset, før han tager stilling til, om skolen skal poste penge i et lignende tilbud i fremtiden.

Boglig uddannelse ikke umuligt

Ifølge en af idémændene bag Ordblindetræning, der også underviser i kulturhuset onsdag formiddag, handler forløbet netop om at skabe varige fremskridt hos både elever og lærere.

- Vi er interesserede i koblingen mellem kurset hos os og klasseværelset. Vi skal sikre, at eleverne kan deres it-hjælpemidler, og at lærerne er godt klædt på til at hjælpe dem fremover, forklarer Thomas Mose, uddannet folkeskolelærer, can.pæd. i didaktik og medstifter af Ordblindetræning.

Han ved fra sit arbejde og forskning, at det at være ordblind langt fra behøver blokere for en boglig uddannelse.

- Jeg har undervist ordblinde på gymnasier og videregående uddannelser, så jeg ved, at ordblindheden i sig selv ikke behøver spænde ben for bøgerne. Det vigtigste er, børnene kommer i gang med de hjælpemidler, der er til rådighed, så tidligt som muligt, og så kræver det også lidt ekstra vilje hos det enkelte barn, lyder det.

Freja Pahle ser frem til at kunne trække på redskaberne fra kurset, når hun er tilbage i vante rammer på den anden side af gaden.

- En ting der tidligere har irriteret mig meget er, at jeg ikke har kunnet bruge Teams samtidig med mine hjælpemidler. Det kan jeg nu, fortæller hun.

Tip os


mcred@sn.dk

Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk