10. april 2020
- Erfaringerne viser, at engagerede borgere kan være afgørende, når teleselskaberne beslutter, hvor de vil rulle nye forbindelser ud, forklarer Michael Casse, ny bredbåndskoordinator i Lejre Kommune. Foto: Lejre Kommune.
- Erfaringerne viser, at engagerede borgere kan være afgørende, når teleselskaberne beslutter, hvor de vil rulle nye forbindelser ud, forklarer Michael Casse, ny bredbåndskoordinator i Lejre Kommune. Foto: Lejre Kommune.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny mand i spidsen for Lejres digitale indsats

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny mand i spidsen for Lejres digitale indsats
Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad - 25. februar 2020 kl. 11:31
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Lejre Kommune: - Hurtigt og stabilt internet er en vigtig del af vores hverdag. Derfor skal vi arbejde meget målrettet på at sikre optimal bredbåndsdækning i Lejre.

Det siger Michael Casse, der netop er blevet ansat af Lejre Kommune som projektleder for digital infrastruktur. Med ansættelsen styrker Lejre Kommune indsatsen for, at flere borgere og virksomheder kan få gode bredbåndsforbindelser.

Tidligere har Lejre Kommune haft en ekstern bredbåndskoordinator tilknyttet, og borgmester Carsten Rasmussen (S) er glad for, at opgaven nu får endnu mere fokus:

- Jeg møder mange borgere og virksomheder, som fortæller, hvor vigtigt det er for dem at kunne komme på nettet med en ordentlig forbindelse. Flere og flere ting foregår jo digitalt, og vi må erkende, at den bedre dækning ikke kommer af sig selv. Derfor ruster vi op på området, siger han i en pressemeddelelse fra Lejre Kommune.

Kunder skal sælge
Selvom regeringen har defineret en række konkrete mål for internethastighed i Danmark, sker udrulningen af bedre internetforbindelser på markedsvilkår. Teleudbyderne skal altså kunne se en god forretning, før de investerer i et område. Helt konkret betyder det, at deres interesse først for alvor vækkes, når de kan se, at der er tilpas mange interesserede kunder.

- Man kan altså sige at der er tale om en slags modsat salgssituation, hvor det er de potentielle kunder der skal sælge ideen til udbyderen og ikke omvendt, forklarer Michael Casse, der blandt andet har en baggrund inden for salg og telebranchen.

Søger lokale initiativtagere
Allerede nu er den nye projektleder derfor interesseret i at komme i kontakt med lokale ildsjæle, der gerne vil bidrage til bedre internet i deres eget lokalområde.

Det kan være beboere i en landsby, et etableret villakvarter eller f.eks. fra nogle af de nye bebyggelsesområder, der skyder op rundt omkring.

- Erfaringerne viser, at engagerede borgere kan være afgørende, når teleselskaberne beslutter, hvor de vil rulle nye forbindelser ud, siger Michael Casse.

- Det er desværre ikke den enkelte kommune, der bestemmer, hvordan internetdækningen for dens borgere skal være. Men vi har mulighed for at gå i dialog med teleselskaberne for at påvirke dem. Og vi kan rådgive borgerne, så de er klædt bedst muligt på til arbejdet for bedre bredbånd i deres lokalområde.

Tip os


mcred@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk