12. november 2019
Dronten skal udvikle børns kreativitet og lyst til at prøve nye indgangsvinkler og metoder, fortæller tovholderne på børnekulturprogrammet. Fra venstre er det koordinator Charlotte Vigsnæs, leder af Dronten Sonja Eliassen og virksomhedspraktikant Sara Nederskov. Foto: Holger Vincents.
Dronten skal udvikle børns kreativitet og lyst til at prøve nye indgangsvinkler og metoder, fortæller tovholderne på børnekulturprogrammet. Fra venstre er det koordinator Charlotte Vigsnæs, leder af Dronten Sonja Eliassen og virksomhedspraktikant Sara Nederskov. Foto: Holger Vincents.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kultur skal få børn til at slippe frygten for at fejle

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kultur skal få børn til at slippe frygten for at fejle
Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad - 11. september 2019 kl. 15:00
Af Holger Vincents
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Lejre Kommune: Glem begrænsningerne og fokuser på mulighederne og de nye idéer.

arrow Læs også: 8.klasser forvandler eget liv til poesi

Sådan lyder et af hovedformålene med Lejre Kommunes børnekulturprogram Dronten, som netop er gået ind i sin anden fulde sæson.

"Det handler om at bruge en kreativ og skabende tilgang, så børnene får en oplevelse af, at det er sjovt at prøve noget nyt, og at man skal turde fejle", siger Sonja Eliassen, leder af Dronten, der blev udklækket som projekt tilbage i 2016 på baggrund af et politisk ønske om en styrket børne-kulturel indsats i Lejre Kommune.

Programmet er bygget op over 13 kunst- og kulturforløb, fordelt over tre i dagtilbuddene og ti i folkeskolerne - et pr. år.

Forløbene er obligatoriske og har derudover det til fælles, at de indeholder undervisning med en kunstner eller kulturformidler.

Fagligt fokus
Dronten skal dog ikke ses som et tiltrængt frikvarter fra dansk-, matematik- og fysiktimerne. Idéen er derimod, at de kreative forløb, der blandt andet tager afsæt i musik, fortællekunst, film og dans, skal udfoldes i tæt samspil med faglige målsætninger.

"I Dronten er kreativiteten en tværgående kompetence, der flytter sig fra fag til fag", forklarer Charlotte Vigsnæs, koordinator i Dronten og børnekulturkonsulent i Lejre Kommune.

"Lærere og pædagoger spiller en afgørende rolle i forhold til at kvalificere de enkelte forløb, så vi sikrer, at Dronten er relevant for elevernes øvrige skolegang", fortsætter hun.

Kreative kompetencer
For at nå målsætningen om, at Dronten skal bygge oven på et fagligt fundament, har 150 lærere op til det nye skoleår deltaget i kreative workshops, som forberedelse til årets kunstneriske og kreative forløb.

Dronten-programmet lægger samtidig vægt på, at de udefrakommende kunstnere og formidlere er i besiddelse af de fornødne pædagogiske kompetencer.

"Kreativitet kan være skræmmende for nogle af eleverne, og derfor er det også væsentligt, at kunstnerne tør flytte dem. De kan skubbe på en anden måde", siger Sonja Eliassen.

Men hvorfor er det overhovedet en god idé at slå et ekstra slag for børns kreative udvikling. Spørger man Drontens tovholdere, er der meget at hente på den lange bane.

"Hvis du kigger på hvilke kompetencer erhvervslivet efterspørger, er kreativitet netop blandt de 'skills' (egenskaber red.), der er gode at have i det 21. århundrede", siger Sara Nederskov, virksomhedspraktikant i Dronten og socialvidenskab- og psykologistuderende.

Like os på facebook

Tip os


mcred@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk