27. januar 2021
- Jeg er ikke enig i argumentationen om, at udvidelsen og ikke mindst supermarkedet er et nyt påfund, og at borgerne ikke er blevet inddraget i processen, lyder det fra Venstres Line Holm Jacobsen, der har haft adresse i Hvalsø siden 1990. Foto: Holger Vincents.
- Jeg er ikke enig i argumentationen om, at udvidelsen og ikke mindst supermarkedet er et nyt påfund, og at borgerne ikke er blevet inddraget i processen, lyder det fra Venstres Line Holm Jacobsen, der har haft adresse i Hvalsø siden 1990. Foto: Holger Vincents.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hvalsø-politiker uenig i Søtorvs-kritik: - Borgerne har været inddraget, og planerne er ikke nye

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvalsø-politiker uenig i Søtorvs-kritik: - Borgerne har været inddraget, og planerne er ikke nye
Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad - 30. november 2020 kl. 11:41
Af Holger Vincents

Hvalsø: Der er ikke kunder til et fjerde supermarked, det grønne udtryk forsvinder, trafikken bliver for voldsom, og borgerne har ikke været taget tilstrækkeligt med på råd.

De to lokalplanforslag til Søtorvets 2. etape har været genstand for en sønderlemmende kritik her i avisen, hvor læsere på stribe har sat store spørgsmålstegn ved planerne, der netop nu er i høring.

Men kritikken er forfejlet. I hvert fald, hvis man spørger Venstres Line Holm Jacobsen, der er medlem af Kommunalbestyrelsen og selv har boet i Hvalsø siden 1990.

- Jeg er ikke enig i argumentationen om, at udvidelsen og ikke mindst supermarkedet er et nyt påfund, og at borgerne ikke er blevet inddraget i processen, for det er de, mener politikeren, der ligesom de øvrige medlemmer af Kommunalbestyrelsen undtagen Enhedslisten stemte for de to lokalplanforslag.

Ikke et nyt projekt
Line Holm Jacobsen henviser til, at udviklingen af Søtorvet bygger på den nuværende lokalplan LK30, der blev vedtaget tilbage i 2014. Af LK30 fremgår det blandt andet, at der kan opføres en bygning med plads til detailhandel i stuen og boliger på 1. sal på den nuværende Fakta-parkeringsplads. Og dermed er vejen for længst banet for, at Hvalsø kan udstyres med et fjerde supermarked.

Kommunalpolitikeren fremhæver samtidig oplægget 'Vision Hvalsø', der blev udarbejdet tilbage i 2016, som en del af områdefornyelsen i Hvalsø bymidte. I oplægget, som borgere, foreninger og Hvalsø Bylav var med til føre pennen på, indgår Søtorvs-projektets fase 2 ligeledes.

Dermed har de utilfredse røster i byen også haft mulighed for at påvirke den udvidelse, der nu er på tegnebrættet, lyder ræsonnementet.

- Processen vidner om, at der i den grad har været inddragelse. Derfor undrer det mig også, at jeg nu kan læse, at det er nogle af de selvsamme borgere, som dengang bidrog til det fine stykke arbejde med områdefornyelsen, der nu er modstandere af projektet. Det er ikke nyt projekt, men realiseringen af et projekt, der har været planlagt i syv år, fastslår Line Holm Jacobsen, der har haft plads i Kommunalbestyrelsen siden 2013.

Hvalsøs lokale politiske repræsentant påpeger, at de aktuelle lokalplanforslag, der er i høring frem til den 23. december 2020 og først og fremmest behandler spørgsmålet om omlægningen af Søvej, er blevet forelagt Bysamarbejdet Hvalsø, før de blev behandlet af Kommunalbestyrelsen.

Kunder til supermarked
Men er det ikke alt end lige forståeligt, at borgerne er skeptiske ved udsigten til et fjerde supermarked set i lyset af de tomme butikslokaler i det nuværende byggeri samtidig med, at det er en detailanalyse tilbage fra 2013, der ligger til grund for planerne?

- Når der er plads til to dagligvareforretninger i Lejre og tre i Kirke Hyllinge, så er der også plads til fire i Hvalsø. Der bor dobbelt så mange borgere i Hvalsø som i Kirke Hyllinge, og så skal man også huske på, at Hvalsø har et stort opland, og at der i øjeblikket bliver bygget flere nye boliger, svarer Line Holm Jacobsen, der til gengæld ikke vil blande sig i diskussionen om, hvilken dagligvarekæde, der skal flytte ind, når det kommende byggeri en dag står færdigt. Foreløbig er tyske Aldi rygtet til centret

Jacobsen: Projekt øger trafiksikkerheden

Når det handler om et kommende supermarkeds konsekvenser for trafikken i stationsbyen vil Line Holm Jacobsen derimod gerne bidrage til debatten, for også her drager kritikkerne af Søtorvets 2. etape den forkerte konklusion, mener hun.

Særligt det ene af de to nye lokalplanforslag står nemlig til at øge sikkerheden på Søvej for store som små trafikanter.

- Det at Søvej bliver omlagt vil betyde, at vi kan placere parkeringspladserne ved butikkerne og boligerne. Det er i sig selv en sikkerhedsforanstaltning, fordi man ikke længere skal krydse Søvej. Hvis vi vedtager LK79b, får vi desuden to knæk på Søvej, og det vil automatisk betyde, at bilisterne skal længere ned i fart. Derudover er jeg villig til at diskutere, om vi skal sikre skolebørnene yderligere med et lyskryds, men det bør i første omgang være op til eksperterne på området at undersøge dét spørgsmål, siger Line Holm Jacobsen.

Netop Søvejs nye forløb vil samtidig lægge beslag på en del af det grønne søområde. Et faktum der som bekendt ligeledes har pustet til den lokale vrede mod udvidelsen af Søtorvet.

- Man får det indtryk, at det er det halve af søbredden, der skal inddrages, men i realiteten er det et forsvindende lille areal, og det kan jeg godt leve med, når vi samtidig øger trafiksikkerheden, lyder det fra Line Holm Jacobsen.

Tip os


mcred@sn.dk

Aftalepartier holder fast i, at biler skal kunne konfiskeres ved farlig kørsel - uanset om føreren ejer bilen. Er det en god idé?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk