23. oktober 2019
Håndværkerne kan hurtigere komme i sving, efter Lejre Kommune har nedbragt ventetiden i byggeager.
Håndværkerne kan hurtigere komme i sving, efter Lejre Kommune har nedbragt ventetiden i byggeager.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hurtigere svar på byggesager i Lejre Kommune

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hurtigere svar på byggesager i Lejre Kommune
Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad - 25. marts 2019 kl. 13:27
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Lejre Kommune: En intensiv kommunal indsats, der har haft til formål nedbringe ventetiden i byggesager, ser ud til at have båret frugt. I første kvartal sidste år måtte en virksomhed vente gennemsnitligt 100 dage for at få svar i en byggesag. I årets sidste kvartal var det tal faldet til blot 15 dage.

Også for private er ventetiden faldet: I årets første kvartal tog det i gennemsnit 34 dage at besvare en henvendelse fra en borger om et enfamiliehus, en carport eller lignende. Det tal er i fjerde kvartal faldet til 21 dage.

"Jeg er virkelig glad for, at ventetiden er bragt ned. Jeg ved, at det har stået højt på ønskelisten blandt mange af kommunens virksomheder. Kort ventetid er noget af det, som skal gøre det enkelt og attraktivt at drive virksomhed her. I forvejen opkræver vi hverken byggesagsgebyr eller dækningsafgift, så vi arbejder på flere områder for at sikre, at Lejre er en erhvervsvenlig kommune", siger Grethe Saabye, formand for Udvalget for Erhverv og Turisme".

Også formanden for Udvalget for Teknik og Miljø, Ivan Mott, er godt tilfreds med udviklingen.

"Nu overholder vi alle de tidsfrister, der er sat som servicemål. Der vil altid være sæsonudsving, men jeg har tillid til, at Lejre Kommune også fremover vil overholde fristen på de 28 dage, der er servicemålet for private byggesager, og 50 dage, som er målet for erhvervssager og komplicerede byggesager", lyder det fra udvalgsformanden.

Der er flere forklaringer på, at ventetiderne er faldet så markant. En af dem er, at Center for Teknik & Miljø hurtigere har gjort borgere og virksomheder opmærksomme på det, hvis der manglede oplysninger i deres sag. Desuden har centret prioriteret at få nedbragt ventetiden på især byggesagerne, fordi det var her, udfordringen med at overholde servicemålene var størst.

Like os på facebook

Tip os


mcred@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk