14. oktober 2019
En stor del af de danske bilister kører for stærkt. Nu vil Lejre og Rådet for Sikker Trafik forsøge at gøre noget ved problemet, med en ny kampagne, der sætter fokus på kommunens veje.  Kampagnefoto
En stor del af de danske bilister kører for stærkt. Nu vil Lejre og Rådet for Sikker Trafik forsøge at gøre noget ved problemet, med en ny kampagne, der sætter fokus på kommunens veje. Kampagnefoto
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Farten skal ned i Lejre Kommune

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Farten skal ned i Lejre Kommune
Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad - 18. september 2019 kl. 16:38
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Lejre Kommune: Måske har du allerede set de blå plakater langs vejsiderne i Lejre Kommune: "Sænk Farten - bare lidt". Plakaterne ligner noget, nogen har kørt ind i, og det er der en god grund til.

Der bliver kørt for stærkt på de danske veje, og det fører hvert år til tragiske ulykker, hvor personer mister førligheden eller i værste fald livet. Det afslører statistikken.

I 47 procent af dødsulykkerne i 2018 var hastigheden en medvirkende faktor, viser ulykkestal fra Vejdirektoratet. Enten kørte trafikanterne for hurtigt i forhold til hastighedsgrænsen eller hurtigere end de burde for eksempel på grund af vejens forløb eller vejret.

For at styrke indsatsen mod problemet med for høj fart er Lejre Kommune gået med i den landsdækkende kampagne i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik.

"Vi bor jo i en kommune med mange vejstrækninger, hvor man kan blive fristet til at køre for stærkt. Man tænker måske, at man er helt alene på vejen og har et godt overblik. Men pludselig kan der jo være en gruppe cyklister eller et rådyr på vejen. Så derfor vil jeg opfordre til, at folk holder sig under hastighedsgrænserne. Det handler jo om grundlæggende respekt for liv, både ens eget og andres", siger Ivan Mott (EL), Formand for Udvalget for Teknik & Miljø i Lejre Kommune.

Udsatte cyklister
Ivan Mott kører selv elcykel og har i den forbindelse oplevet, at bilisternes høje fart er farlig på flere måder.

"Når man ser en bil, der er langt væk, tænker man, at man har god tid til at komme over vejen. Men hvis den kører for hurtigt, risikerer man jo at blive ramt. Den høje fart gør det svært at vurdere situationen for cyklister og andre bløde trafikanter. Og det er jo især dem, der bliver dræbt", siger udvalgsformanden.

Hver tredje for stærkt
I en undersøgelse, som Promonitor har gennemført for Rådet for Sikker Trafik i 2018, siger 30 % af de danske bilister, at de altid, ofte eller en gang i mellem kører 100 km/t på en strækning, hvor de kun må køre 80 km/t. Og det er et problem. For det er ikke kun de meget høje hastighedsoverskridelser, der giver ulykker på vejene. I 62 procent af de dødsulykker, hvor der er for høj fart involveret, var hastighedsgrænsen overskredet med mindre end 20 km/t. Så de små fartoverskridelser koster altså også mange liv.

"Det kan være svært at forstå, hvorfor selv en lille hastighedsoverskridelse kan gøre stor skade. Mange bilister kører på erfaringen og har ikke tidligere oplevet, at farten i sig selv er en trussel for trafiksikkerheden. Men den dag de pludselig skal bremse op, fordi der sker noget uventet, har hastigheden afgørende betydning for, om der sker en ulykke, og hvor alvorligt udfaldet bliver", siger seniorprojektleder Michelle Laviolette fra Rådet for Sikker Trafik.

Like os på facebook

Tip os


mcred@sn.dk

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk