13. august 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Støjvold, nej tak - mindre støj, ja tak

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Støjvold, nej tak - mindre støj, ja tak
Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad - 31. marts 2020 kl. 15:16
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

John Reynolds, Trællerup
GEVNINGE: Tak til alle, der på Facebooks Lejre-sider og i Lejre Lokalavis har gjort opmærksom på støjplagen fra motorvejen.

Og tak til Økonomiudvalget, der vil indkalde til borgermøde om sagen, inden man i Kommunalbestyrelsen tager stilling til, hvad der bør gøres.

Jeg bor selv i Trællerup én kilometer nord for Gevninge og kan bekræfte, at støjplagen er der, den er tiltagende og den er yderst generende - selvfølgelig også afhængig af vindretningen.

Jeg sover ikke længere med åbent vindue om natten, idet jeg hader at blive vækket klokken 06.00 om morgenen af lastbiler, motorcykler og biler, der kører alt, alt for stærkt og dermed larmer fra motorvejen.

For 15 år siden flyttede vi til Lejre i håb om fred, ro og frisk luft, væk fra støj- og møghelvedet affødt af motorvejene på Københavns Vestegn. I den tid har jeg som forudsætning for mit arbejde pendlet i bil til København dagligt (samt det øvrige Sjælland) og jeg kan bekræfte, at køen ind til byens lyksaligheder har flyttet sig fra Tåstrup til Torkilstrup.

Støjen er altså betinget af vedvarende øget biltrafik og Lejre er ved at blive en trafikplaget forstad til København.

Som en ekstrabonus, der helt sikkert også opleves af beboerne i Gevninge op til Lindenborgvej kan jeg tilføje, at bilisternes utålmodighed med kødannelsen på motorvejen også medfører, at de siver ikke alene ind på Lindenborgvej for at komme videre, men også gennem Gevninge og via Herslevvej bagom til Roskilde.

(Herslevvej ligger i øvrigt på en top fem over de dårligst vedligeholdte veje på Sjælland, kan jeg nævne som en sidebemærkning, men det er også relevant, idet den øgede trafik på den dårlige vej skaber usikkerhed forbi Trællerupskolen mv.) Det korte af det lange er, at det er biltrafikken i for stort omfang og med alt for høj hastighed gennem Lejre Kommune, der afføder diskussionen om behovet for støjvold.

Jeg mindes ikke at støjvolde på Københavns Vestegn reducerede støjen. Jeg tror ikke på det. Men jeg tror, at det bliver en allerhelvedes plage for Gevninge og omegn, hvis 30000 lastbiler over 5 år, skal plastre et område til med byggeaffald uden at det har nævneværdig støjdæmpende virkning på sigt.

Derfor: gå til ondets rod og kræv af de statslige vejmyndigheder, at intet køretøj, der bevæger sig gennem Lejre Kommune, må køre mere end 90 km/t på motorvejen. Det vil reducere støjen, reducere CO2-udslippet og formentlig også reducere antallet af idiotiske ulykker.

Nogle vil sige, at dette er urealistisk. Det tror jeg ikke, men det er nok besværligt.

Dog har vi jo folketinget og regeringens planer om tackling af klimaudfordringerne lige om hjørnet og det kan så være et af Lejre Kommunes bidrag til verdens frelse.

Hertil kommer, at andre vil støtte os, fx har Hvidovre Kommunes borgmester meget forståeligt stillet samme krav til de statslige myndigheder på vegne af de plagede borgere på Vestegnen.

Tip os


mcred@sn.dk

Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk