8. august 2020
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Lejre Kommune politianmeldt for usikker opbevaring af borgernes data

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Lejre Kommune politianmeldt for usikker opbevaring af borgernes data
Lejre Lokalavis & Midtsjællands Folkeblad - 07. juli 2020 kl. 15:45
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Af Tina Mandrup, borgmesterkandidat for Venstre, medlem af Kommunalbestyrelsen og Økonomiudvalget

LEJRE KOMMUNE: Hvem ejer data og oplysninger om mig og min familie? Hvordan passer myndighederne på de oplysninger, de har om mig og min familie? Og hvad nu hvis de kommer i de forkerte hænder? Det er formentlig spørgsmål, de fleste af os har tænkt og stillet os selv med en vis gysen.

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Herunder har vi en offentlig sektor, der er i førertrøjen, når det gælder digitalisering. Vi har fundet ud af, at det både er effektivt og i mange tilfælde øger kvaliteten af servicen, når vi sammenstiller og deler data. Ikke mindst er der et stort potentiale i tværfagligt samarbejde om og med borgerne. Det giver særlig god mening, når der er brug for støtte i og omkring familier, hvor flere instanser bidrager til at afhjælpe problemerne. Formålet er at sikre en koordineret indsats, så man som borger ikke skal føle sig som kastebold mellem flere systemer. Denne koordinerede indsats fordrer deling af data om den enkelte borger. MEN det kræver i høj grad også, at vi som kommune opbevarer og sikrer borgernes data mod at havne i hænder, hvor de intet har at gøre.

Jeg tror, at de fleste borgere i Danmark er bekendt med den skærpede og restriktive EU-lov der for et par år siden blev rullet ud for opbevaring og behandling af data om borgerne. En særdeles skrap og omfattende lovgivning, der har resulteret i, at alle virksomheder - herunder og især kommuner - har måtte arbejde stenhårdt på at leve op til forordningen. Alle har måttet gennemgå systemer for at sikre korrekt registrering, omhyggelig behandling og endelig, at opbevaring af oplysninger om borgerne sker forsvarligt og med en høj grad af sikkerhed.

Derfor spilede jeg også øjnene op, da jeg, sammen med resten af Kommunalbestyrelsen mandag d. 30. juni lidt i tolv, modtog en mail fra kommunaldirektøren i Lejre Kommune. Heri meddeltes det, at Datatilsynet ni minutter senere ville udkomme med en pressemeddelelse om en politianmeldelse og forventelig bødestraf på 50.000 kroner på grund af Lejre Kommunes lemfældige opbevaring af borgernes personfølsomme oplysninger. Det er en ganske alvorlig kritik af Lejre Kommune, som Datatilsynet udtaler.

Politianmeldelsen går på, at 452 mødereferater fra såkaldte visitationssager, i tidligere Center for Børn, Unge & Familier, har ligget ubeskyttet i et digitalt arbejdsrum på Medarbejderportalen - kommunens intranet, hvor medarbejdere uden berøring med de enkelte sager, har haft fri adgang til referater med stærkt personfølsomme oplysninger.

At sagen blev anmeldt af Lejre Kommunes administration i november 2019, erindrer jeg ikke, er blevet forelagt mig som kommunalbestyrelsesmedlem eller medlem af Økonomiudvalget. Jeg kommer derfor til at undersøge sagen nærmere, fordi det giver anledning til stor utryghed blandt borgerne og deraf manglende tillid til Lejre Kommune, når personfølsomme oplysninger ikke behandles med største omhu. Umiddelbart presser to centrale spørgsmål sig på: Hvordan kan det ske, at referater med stærkt personfølsomme oplysninger om børn og deres familier ligger frit tilgængeligt for alle ansatte i den pågældende afdeling? Hvordan kan vi vide, at referaterne kun har været anvendt af medarbejdere med relevans for sagsbehandlingen, når der ikke er log på systemet, så man kan se, hvem der kigger i mapperne?

Lige nu kan der potentielt set være 452 børn og forældre i Lejre Kommune, der sidder med en ubehagelig følelse af, om uvedkommende har kigget i deres sag. Ingen er blevet personligt kontaktet, fordi administrationen har vurderet "At arbejdsindsatsen forbundet med en individuel underretning ville kræve en uforholdsmæssig stor indsats".

Som borger udviser man en høj grad at tillid til systemet/kommunen, og derfor mener jeg og Venstres gruppe, at det er kommunens fornemmeste opgave at sikre borgerne tryghed. Vi må have åbenhed og transparens - også når der bliver begået fejl. Det er mennesket og borgeren før systemet.

Tip os


mcred@sn.dk

Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk