4. august 2021
Østsjællandske Jernbaneklubs formand Lars Jørgensen håber, at veterantogene snart igen kan få lov at trille afsted fra stationen i Køge. Foto: Simon de Visme
gallery icon

Se billedserie

Østsjællandske Jernbaneklubs formand Lars Jørgensen håber, at veterantogene snart igen kan få lov at trille afsted fra stationen i Køge. Foto: Simon de Visme
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Veterantog holder stille og presser jernbaneklubbens økonomi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Veterantog holder stille og presser jernbaneklubbens økonomi
Opdateret 27. maj 2020 kl. 14:40
Køge - 27. maj 2020 kl. 09:13
Af Simon de Visme

Tilværelsen kører ikke lige frem på skinner hos Østsjællandske Jernbaneklub. Bogstavelig talt.

Foreningen må nemlig i skrivende stund ikke køre med veterantog, som man ellers normalt gør jævnligt i løbet af foråret og sommeren. Generelt holder landets veterantog stille på perronen, da Trafikstyrelsen endnu ikke har givet driftstilladelser på grund af smittefaren.

Og heller ikke den seneste fremrykning af genåbningen på kulturområdet har umiddelbart sat skub i de gamle lokomotiver.

Nedlukningen har lokalt haft store konsekvenser for Østsjællandske Jernbaneklub. Foreningen plejer eksempelvis at køre godt fyldte veterantog til Bakken, særtog for virksomheder eller blot de almindelige weekendtog ned mod Stevns, men alle turene har grundet corona været aflyst, og de manglende billetindtægter presser jernbaneklubbens økonomi.

- Det giver bekymringer, for vi har nogle forpligtelser, som vi ikke kan opfylde i øjeblikket, og for en lille forening som os, er det mange penge at miste, fortæller Lars Jørgensen, der er formand for Østsjællandske Jernbaneklub og fortsætter:

- Grunden til, at vi går og roder med tog og holder dem ved lige, er, så vi kan komme ud og køre med dem. Det hygger vi os med, og folk er glade, når de kører med, så det er noget træls, at alt holder stille.

Risikerer at lukke helt

For at modstå det økonomiske pres har foreningen været tvunget til at låne penge fra medlemmerne, da man ikke kan få dækket klubbens faste udgifter til strøm, vand, husleje og renovation gennem de offentlige hjælpepakker.

- Vi har haft et par medlemmer, som har været flinke og lånt os penge til nogle af vores faste udgifter, og det er vi dybt taknemmelige for. Vi falder nemlig ved siden af støttepuljerne, fordi vi som forening har meget lave faste udgifter, og det vil formentlig koste os mere at få søgt, når vi skal betale revisorbistand, end det vi vil kunne få, mener Lars Jørgensen.

Han kan godt se det fornuftige i, at politikerne på Christiansborg i første omgang fokuserede på åbningen af erhvervslivet, men samtidig synes formanden, det er urimeligt, at den lokale jernbaneklub ikke få hjælp.

- Vi kan være nervøse for, at det her stille og roligt udhuler vores eksistensgrundlag, så vi ikke kan komme i gang. Der er en reel risiko for, at det kan ende med, at vi må lukke foreningen. Det læner vi os heldigvis ikke op af lige nu, men det er en risiko, understreger Lars Jørgensen.

Selvom veterantogene har holdt stille de seneste måneder, har de frivillige i Østsjællandske Jernbaneklub stadig kunne mødes i små hold på tre personer og maksimalt ti i alt. Den ekstra tid har betydet, at man har fået malet de gamle tog og gennemgået dem teknisk, fortæller klubbens formand.

- Vi har også ryddet op i en masse reservedele, et vildtvoksende krat ved klubhuset er blevet ryddet, og så har vi justeret et langt spor. Det er normalt opgaver, som vi ikke altid kan nå, men det også opgaver, som vi må lave efter, hvad der er på lager. Der er mange andre ting, vi godt ville have lavet, men pengene er ikke til det, fortæller Jørgensen.

Håber på hurtig start

Foreningen håber nu, at begrænsningen på forsamlinger inden længe vil blive hævet, for en togtur med højest ti personer - inklusiv foreningens frivillige - vil ikke kunne svare sig.

- Hvis man hæver forsamlingen til omkring 30 personer, tror jeg, at vi kan begynde at køre med veterantog igen, og det er jo ikke kun os. Det er alle foreninger med veterantog, og vi står sammen om at finde en løsning, fortæller formanden og uddyber:

- Det heler drejer sig om at komme ud at køre igen og tjene nogle penge på den måde. I det øjeblik, hvor vi får lov til at køre igen, tror jeg helt sikkert, at vi hurtigt kan få lavet en køreplan til banen. Normalt tager det fire uger, for det skal bestilles, men vi har nogle gode venner i organisationen rundt omkring som ved, at alle veterantog er på den lige nu, så vi regner med en hurtig start.

Stemningen i Østsjællandske Jernbaneklub har været lidt presset på grund af nedlukningen, men de frivillige har forsøgt at holde gejsten oppe ved at fortsætte arbejdet i klubben. Det sker også for at holde fast i de aktive medlemmer, for »det ville være det værste«, hvis de faldt fra, fastslår Lars Jørgensen.

- For så er der ingen til at køre tog og lave dem. Medlemmerne betaler med deres tid, og de bruger meget af den på arbejdet, så foreningen kan tjene penge, påpeger han.

Indtil videre er jernbaneklubben tvunget til at se tiden an, men håbet er, at de gamle veterantog igen kan trille ud fra stationen i Køge omkring 1. juli.

Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk