25. august 2019
Delegationen bestående af  byrådsmedlemmerne Paul Christensen, Erik Swiatek og Erling Larsen samt direktør for Teknik- og Miljøforvaltningen Torben Nøhr er klar til afgang. Byrådsmedlem Niels Rolskov blev hentet på vejen til København.  Foto: Køge Kommune
Delegationen bestående af byrådsmedlemmerne Paul Christensen, Erik Swiatek og Erling Larsen samt direktør for Teknik- og Miljøforvaltningen Torben Nøhr er klar til afgang. Byrådsmedlem Niels Rolskov blev hentet på vejen til København. Foto: Køge Kommune
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ufarligt lysdisplay på stationen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ufarligt lysdisplay på stationen
Køge - 15. marts 2019 kl. 14:36
Af Torben Thorsø
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Rejsetid med bil: 47 minutter VS rejsetid med hurtigtog: 20 minutter!

Sådan kan det komme til at lyde på skilte over motorvejen, når morgentrafikken sydfra passerer den nye Køge Nord Station.

Politikerne i Køge har gennem længere tid haft en dialog med transport-, bygnings- og boligministeren, da en væsentlig del af begrundelsen for at lave den spektakulære gangbro henover motorvejen og til den nye station netop var at udnytte konstruktionen til, med et lysskilt, at gøre opmærksom på muligheden for at skifte fra bilen til toget - og dermed få flere til at benytte den offentlige transport.

Hidtil har Ole Birk Olesen (LA) dog ikke været lydhør, og senest har Køge Kommune fået afslag på muligheden for at sætte et skilt op med henvisning til trafiksikkerheden - i den tænkte situation, at bilister med få sekunders varsel ville dreje fra motorvejen og derved skabe farlige situationer i trafikken.

Men som formanden for Teknik- og Ejendomsudvalget, Erik Swiatek (S) pointerede i DAGBLADET for et par uger siden, så er hensigten nærmere at skabe en bevidsthed om muligheden for på den lange bane at tage toget fremfor bilen.

- Køge Kommune mener dog, at skiltning på selve broen kan designes på en måde som er rettet mod bilpendleren, der passerer broen dag efter dag. Altså en helt enkelt signaturskiltning, der er tilrettelagt, så bilpendlere over tid vil lokkes til at ændre rejsevaner.

Her kom delegationen med en eksempel, hvor skriften i to sætninger kunne lyde: »Rejsetid Køge Bugt Motorvejen: 47 minutter. Rejsetid Højhastighedsbane: 20 minutter«.

På mødet med udvalget var der i sagens natur ikke et klart svar på om, hvordan Transport-, Bygnings- og Boligministeren stiller sig til det nye forslag fra Køge Kommune.

- Men vi følte, at vi fik afleveret vores pointer om skiltningen og nu er håbet så, at der kan ske noget inden åbningen af Køge Nord Station, der jo sker om godt to måneder, siger Erik Swiatek.

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / Køge Onsdag / LørdagsAvisen

Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 14.
BREAKING-nyheder udsendes efter behov
*påkrævet

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk