16. oktober 2018
De unge skal en tur på rådhuset for at lære at bruge Borgerservice. Foto: Katrine Wied
De unge skal en tur på rådhuset for at lære at bruge Borgerservice. Foto: Katrine Wied
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Udfordrede unge skal på uddannelse i Borgerservice

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Udfordrede unge skal på uddannelse i Borgerservice
Køge - 12. februar 2018 kl. 20:00
Af Lars Andersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvordan er det at være borger i det digitale samfund? Hvad kan man bruge NemID til, og hvordan kan man bruge Køge Kommunes selvbetjeningsløsninger?

Det og meget mere får en række unge mennesker svar på, når de i løbet af det næste halve år besøger Borgerservice som et led i deres STU-uddannelse.

Der bliver god tid til at stille spørgsmål og prøve sig frem, når elever fra Fremtidslinjen i løbet af det næste halve år besøger Køge Kommunes Borgerservice.

Fremtidslinjen er en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse - også kaldet STU. Det er et tilbud til elever, der af forskellige årsager som eksempelvis diagnoser og andre udfordringer, ikke kan gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse.

Eleverne på fremtidslinjen er som udgangspunkt mellem 18 og 25 år og har typisk diagnoser som ADHD og autisme.

I forbindelse med et nyt botræningstilbud, som uddannelsen tilbyder, skal eleverne en tur forbi Borgerservice i Køge Kommune.

- Det er en rigtig god mulighed for de unge at udforske de mange muligheder, der ligger i Borgerbetjeningen og få et helt konkret indblik i vores tilbud. Vi er rigtig glade for at kunne støtte op om de unges uddannelse og hjælpe de unge til at vide, hvor de kan blive hjulpet i hverdagen og vide, hvor de skal henvende sig, siger Rikke Skram-Skuldbøl, chef for Borgerservice, Køge Kommune

Eleverne besøger Borgerservice i grupper af fem til ti elever ad gangen i løbet af det næste halve år. Her vil de få en rundvisning og en introduktion til Borgerservice.

Eleverne skal besøge Borgerservice og have en indføring i hvordan det er at være digital borger, hvilket betyder introduktion til NemID, Digitalpost og selvbetjening på Køge.dk.

- Vi har skabt en uddannelse, hvor der er god balance mellem de tre søjler - personlig, faglig og social udvikling. På vores botræningsforløb, lærer eleverne de ting, som er en del af en helt almindelig hverdag såsom rengøring, planlægning og indkøb. Her er kontakten med kommunen en helt naturlig del af hverdagen for mange mennesker og derfor en uundværlig del af uddannelsen, siger Morten Ellehauge, leder af Fremtidslinjen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk