24. august 2019
Et enigt byråd i Køge går ikke ind i en fælles protest mod Ring 5 Syd med Roskilde, Greve og Solrød kommuner. Køge deler bekymringerne for projektet og ønsker heller ikke den aktuelle linjeføringer, men vil søge at påvirke projektet i en spiselig retning gennem den igangværende forundersøgelse, lyder det. Foto: Kim Rasmussen
Et enigt byråd i Køge går ikke ind i en fælles protest mod Ring 5 Syd med Roskilde, Greve og Solrød kommuner. Køge deler bekymringerne for projektet og ønsker heller ikke den aktuelle linjeføringer, men vil søge at påvirke projektet i en spiselig retning gennem den igangværende forundersøgelse, lyder det. Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Trods fælles modstand: Køge kører egen Ring 5-kamp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trods fælles modstand: Køge kører egen Ring 5-kamp
Opdateret 20. marts 2019 kl. 10:08
Køge - 20. marts 2019 kl. 10:03
Af Anders Fallesen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Køge Byråd går ikke sammen med kollegerne i Roskilde, Greve og Solrød i en fælles protest mod Ring 5-projektet.

arrow Læs også: Ring 5 syd: Nogle vil rammes af støj

Det blev Økonomiudvalget enige om på et møde tirsdag, og i stedet lægger man nu kræfterne i at påvirke projektet i den forundersøgelse, som Køge Kommune modsat de andre allerede er en del af.

Det skriver DAGBLADET.
Enegangen kommer til trods for, at alle fire byråd er rørende enige om, at den aktuelle Ring 5 Syd-linjeføring ikke er spiselig.

- Vi er ikke uenige med Roskilde, Greve og Solrød, men har valgt en anden strategi, siger borgmester Marie Stærke (S) og uddyber:

- Jeg er helt overbevist om, at Ring 5 Syd kommer på den ene eller anden måde, og hvis det sker gennem en anlægslov, vil vi som kommune ikke have noget at sige. Netop derfor er vi gået med i forundersøgelsen i forsøget på at påvirke projektet og få indflydelse. Vi er fuldstændige enige i bekymringerne og vil ikke have linjeføringen gennem vores landsbyer. Den skal i vores øjne trækkes længere vest på. Men i bund og grund har det været vigtigt for os at få indflydelse, siger Marie Stærke til DAGBLADET.

Venstres Ken Kristensen lægger sig på linje med borgmesteren.

- Vi kommer ikke udenom, at der er et behov for øget vejkapacitet, når vi ser på, at forventningen er, at trafikmængden på Køge Bugt Motorvejen frem mod 2030 vil stige med 30 procent. Det er vi nødt til at forholde os til. Vi gik med i forundersøgelsen for at påvirke Ring 5 Syd i en retning, der er acceptabel, og vi har betinget os, at man skal kigge på løsninger, der ikke vil genere borgerne i landsbyer som Højelse, Ll. Salby, Ejby og St. Salby. Det har vi sagt tidligere, og det siger vi nu, siger Ken Kristensen til DAGBLADET.

Et samlet byråd valgte i sommer at afsætte 1,2 millioner kroner til deltagelsen i forundersøgelsen for Ring 5 Syd, der ventes færdig i 2021. Foruden Køge er Vallensbæk, Ishøj, Ballerup og Høje-Taastrup kommuner samt Region Hovedstaden med i forundersøgelsen.

arrow Se billederne: Ring 5 til debat ved borgermøde
29. april 2019 kl. 19:54 Opdateret: kl. 19:56
arrow Konstruktiv dialog om Ring 5 Syd til møde
26. april 2019 kl. 17:25 Opdateret: kl. 16:06

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / Køge Onsdag / LørdagsAvisen

Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 14.
BREAKING-nyheder udsendes efter behov
*påkrævet

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk