28. maj 2020
Fyldte busser er et sjældent syn i disse tider. Mange buslinjer kører netop nu rundt med gabende tomme busser, og det koster hver uge mellem 200.000 og 500.000 kroner i indtægtstab. Arkivfoto:  Jesper From
Fyldte busser er et sjældent syn i disse tider. Mange buslinjer kører netop nu rundt med gabende tomme busser, og det koster hver uge mellem 200.000 og 500.000 kroner i indtægtstab. Arkivfoto: Jesper From
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Tomme busser giver kæmpe tab i indtjening

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tomme busser giver kæmpe tab i indtjening
Køge - 31. marts 2020 kl. 16:00
Af Anders Fallesen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Passagertallet i busserne i Køge Kommune ligger lige nu langt under det normale niveau, og det giver økonomiske udfordringer for Movia og kommunen.

Ifølge en opgørelse fra Teknik- og Miljøforvaltningen, som præsenteres for udvalgspolitikerne på torsdag, er det samlede indtægtstab aktuelt på mellem 200.000 og 500.000 kroner hver uge.

Movia estimerer, at passagerindekset netop nu er på indeks 20 i forhold til den normale drift, mens det på udvalgte linjer nærmere ligger på indeks fem eller ti. Det fik forleden Movia til beslutte, at man går over til den såkaldte feriekøreplan. I Køge Kommune betyder det, at der ikke længere køres ekstrakørsel til campus morgen og eftermiddag på linje 101A, at linje 241 mister en morgenafgang, mens Linje 102A, 103, 106, 242, 243, 244, 245 og 248 har uændret drift.

På de tværkommunale linjer betyder den ændrede køreplan, at linje 251, 254 og 408 mister en morgenafgang, mens linje 253 og 468 ikke har nogen drift. Linje 108, 109, 121 og 246 har uændret drift, oplyser forvaltningen i den sag, som nu skal præsenteres for Teknik- og Ejendomsudvalget.

Om indtægtstabet skriver forvaltningen blandt andet:

- Der endnu ingen afklaring om, hvorvidt eller hvordan operatører og kommuner bliver kompenseret i den sammenhæng. Dog vides det, at operatøren har forpligtet sig til at begrænse deres realiserede tab via refusion fra statens hjælpepakker. Besparelserne skal videregives til trafikselskaberne og dermed kommuner og regioner via reduktioner i operatørernes vederlag, hvormed den samlede udgift reduceres.

Forvaltningen oplyser videre, at trafikselskaberne og operatørernes brancheorganisation Dansk Persontransport (DPT) har etableret en fælles forståelse af rammerne for ekstraordinære kapacitetstilpasninger i busdriften.

- Det giver mulighed for at ændre i køreplaner med helt ned til 3-4 dages varsel. Teknik- og Miljøforvaltningen er derfor i løbende dialog med Movia om, hvordan der skal justeres i driften, skriver man i sagsfremstillingen til udvalgsmødet.

DAGBLADET følger op med politiske reaktioner efter mødet.

Alle personer over 18 år har nu muligheden for at bestille en test for coronavirus, selv om de ikke har symptomer. Er det noget du vil benytte dig af?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk