27. september 2021
Forud for tirsdagens byrådsmøde blev der afleveret 1.151 underskrifter fra Herfølge, Tessebølle og Himlingøje mod en mulig statsvej i netop deres områder. Her overrækker Nicklas Færch fra Tessebølles landsbylaug underskrifterne til udvalgsformand Erik Swiatek (S). Foto: Anders Fallesen
Forud for tirsdagens byrådsmøde blev der afleveret 1.151 underskrifter fra Herfølge, Tessebølle og Himlingøje mod en mulig statsvej i netop deres områder. Her overrækker Nicklas Færch fra Tessebølles landsbylaug underskrifterne til udvalgsformand Erik Swiatek (S). Foto: Anders Fallesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Statsvej: Vil friholde Herfølge og rykke vej lidt mod syd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Statsvej: Vil friholde Herfølge og rykke vej lidt mod syd
Køge - 25. maj 2021 kl. 18:11
Af Anders Fallesen

1.151 underskrifter fra Herfølge, Tessebølle og Himlingøje fik udvalgsformand Erik Swiatek (S) tirsdag eftermiddag i hånden forud for dagens byrådsmøde.

arrow Læs også: Statsvej: Borgerforeninger er fortrøstningsfulde

Underskrifterne er indsamlet som et vidnesbyrd på modstanden mod en mulig statsvej umiddelbart syd om Herfølge, hvor underskriverne blandt andet frygter for påvirkning af naturen og faldende huspriser.

Statsvejen var da også eneste punkt på dagsordenen på et ekstraordinært udvalgsmøde i Teknik- og Ejendomsudvalget tirsdag, hvor udvalget skulle drøfte, om Køge Kommune skal tilslutte sig Stevns Kommunes høringssvar til Vejdirektoratet.

Og det var der flertal for, dog med visse forbehold, fortæller Erik Swiatek:

- Vi vedtog, at vi kan tilslutte os Stevns' høringssvar, men med nogle tilføjelser, siger han og fortsætter:

- Det betyder, at linjeføringen skal gå syd om Herfølge, og med det menes der ikke Holmebækvej. Vi ønsker ikke, at trafikken skal føres ad Holmebækvej.

Men hvad er syd om Holmebækvej så?

- Det betyder, at der skal være afstand nok til, at der kan laves lyddæmpende foranstaltninger og et beplantningsbælte, siger Erik Swiatek og påpeger, at den anden tilføjelse til Stevns' høringsvar, som Køge nu spiller ud med, er, at der i forbindelse med den endelige linjeføring skal nedsættes et udvalg, bestående af repræsentanter fra Stevns og Køge kommuner og beboerrepræsentanter fra de berørte områder.

Vil ligne Stevns' høringssvar

Fra Venstres Søren Brask lyder det, at man primært har fokuseret på den del af projektet, der kommer ind i Køge Kommune, om end hele projektet naturligvis skal hænge sammen.

- Det har været afgørende for os, at der kommer støjafskærmning og beplantningsbælter, cykelstier, overgangsforhold med mere. Nu går vi sammen med Stevns med de tilføjelser, vi nu har besluttet. Det kommer dog til at ligne Stevns' høringssvar på de væsentligste områder, siger Søren Brask.

Erik Swiatek supplerer:
- Hvis Stevns så siger nej til de tilføjelser, så er der en ny situation og dermed ikke noget fælles høringssvar. Men når vi i det hele taget går ind i en dialog om en nordligere linjeføring, er det fordi, at det vil kunne aflaste trafikbelastningen ind gennem Køge. Det er det hele, som det handler om, siger han.

Flemming Christensen (K) fortæller, at det har været helt afgørende for hans parti, at Herfølge kan gå så meget som muligt fri.

- Vi har også fra starten haft fokus på, at det jo ikke kun er et trafikproblem for Stevns, men også for Herfølge. Og med den boligtilvækst, der kommer i Herfølge, vil det blive et stadigt større problem. Derfor er det vigtigt, at den linjeføring, som vi gerne vil have belyst, undgår Holmebækvej, der jo er en forsyningsvej ind til boligområderne og til skoler. Den skal friholdes, og det er ret vigtigt. Og vi vil ligeledes gerne have med i undersøgelserne, at den nye motorvejstilkørsel forlænges helt op til Vestmotorvejen, så vi også får løst de problemer med tung trafik, som vi ser i Lellinge i dag, siger Flemming Christensen.

Fra SF's Torben Haack lyder det om tirsdagens udvalgsbeslutning:

- Det vigtigste i denne proces var at skåne Herfølge. Hvis det skal blive til noget med vores opbakning, skal vejen længere mod syd, hvis det kan lade sig gøre. Der er desuden også nogle skønne områder ovre ved Sydmotorvejen, som man er nødt til at tage hensyn til. Og desuden skal der formentlig være fælles fodslag mellem kommunerne, hvis staten skal give penge til projektet, så nu må vi se, hvad Stevns siger, lyder det fra Torben Haack.

Enhedslisten er imod

Enhedslisten var imidlertid ikke enige med resten af udvalget, da partiet ønsker, »at Køge Kommune svarer i forhold til de spørgsmål, der er rejst i den gennemførte VVM-undersøgelse og konstaterer, at Løsning A ikke kan gennemføres på grund af Bilag IV-arter i Vallø Storskov, og at Stevns Kommune ikke ønsker at arbejde videre med løsning B.«

I en skriftlig kommentar fra Enhedslisten lyder det:

»På den baggrund må Køge Kommune anse arbejdet med forundersøgelsen for en statsvej syd om Vallø Storskov for afsluttet.

Skulle der senere opstå ønske om undersøgelser, der kan afhjælpe mobilitetsproblemer for Stevnsboerne og Køge-borgere, deltager Enhedslisten gerne i et konstruktivt arbejde for løsninger i respekt for kommunens kommuneplanlægning, bydelsplanlægning, klimapolitik, natur og miljøstrategi. Da ingen af de foreslåede løsninger er mulige at realisere, vil Enhedslisten opfordre til, at vi alle arbejder sammen om løsninger med udgangspunkt i den kollektive trafik. Vi har allerede et katalog af handlemuligheder, der forventes at kunne reducere trafikbelastningen igennem Køge med cirka 10.000 biler i døgnet.«

Frygter for naturen

Spørger man Nicklas Færch fra landsbylauget i Tessebølle er det da også en farlig vej at gå ned ad, hvis man vælger at etablere en stor omfartsvej i ellers naturskønne omgivelser syd for Herfølge.

Tirsdag afleverede han 1.021 underskrifter fra borgere i Herfølge og Tessebølle, der vil udtrykke deres utilfredshed med tankerne om en statsvej i deres område, til Erik Swiatek. Samtidig afleverede to repræsentanter fra landsbylauget i Himlingøje også 130 underskrifter mod projektet til udvalgsformanden.

Fra Nicklas Færch lyder det:
- Vi undrer os over, at der reelt ikke tages højde for naturen. Man ser på, hvordan man kan flytte på naturen, men man prøver at sætte kroner og øre på noget, som er meget værdifuldt for os i en tid, hvor man har en klima- og biodiversitetskrise, siger han.

- Dertil kommer, at selvom meget trafik bevæger sig gennem en by, skaber det ikke nødvendigvis liv for byen. Jeg tror, det vil komme til at vande Herfølge meget ud. Når man kigger på det område, kan det jo være et stort asset for Køge at have de egne og naturområder, så jeg synes, at man skyder sig selv i foden, siger Nicklas Færch og anerkender i samme ombæring, at der er trafikale udfordringer, som skal løses.

- Min indstilling er, at jeg selvfølgelig gerne vil arbejde for at finde en bedre løsning, for det forsvinder jo ikke, hvis vi bare ignorerer det, siger Nicklas Færch.

Flemming Christensen hører da også kritikken fra borgerne i Herfølge og Tessebølle og tager den med sig videre, fortæller han:

- Det gør indtryk, for selvfølgelig frygter de, at den vej kommer lige i deres baghave. Men som vi ser det på kortet, så kan det godt lade sig gøre at føre den igennem. Men det er vi nødt til at få belyst. Hvis nogen er enige i, at det godt kan lade sig gøre med støjværn, beskyttelse af træer og så videre, er det fint. Men kan det ikke lade sig gøre, bliver det selvsagt ikke til noget. Det er nødt til at blive belyst, for vi får ikke løst de nuværende problemer ellers, siger Flemming Christensen.

arrow Tvist om mulig vejforbindelse: - Det er politisk manipulation
02. juli 2021 kl. 18:57 Opdateret: kl. 15:37
arrow Gruppeformand: Her skal statsvejen ikke være
30. juni 2021 kl. 16:07 Opdateret: kl. 15:13
arrow Minister om statsvej: - Man må væbne sig med tålmodighed
30. juni 2021 kl. 12:32 Opdateret: kl. 12:32
Stemmer du til kommunalvalget i år?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk