21. oktober 2020
Køges nabokommuner er ikke lige så åbne over for det nye forslag om Østbanens fremtidige drift som borgmesteren i Køge. Foto: Henrik Fisker
Køges nabokommuner er ikke lige så åbne over for det nye forslag om Østbanens fremtidige drift som borgmesteren i Køge. Foto: Henrik Fisker
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Stærke vil ikke afvise nye muligheder for Østbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stærke vil ikke afvise nye muligheder for Østbanen
Køge - 30. januar 2020 kl. 16:00
Af Lars Andersen

Tirsdag bekendtgjorde transportminister Benny Engelbrecht og regionsrådsformand Heino Knudsen (begge S), at det nu skal undersøges, om Østbanen fremover skal betjenes af eldrevne tog på gummihjul - af andre kaldet elbusser.

arrow Læs også: Pris for BRT-busser på lokalbane steg 370 mio.

Mens de lokale politikere i Stevns og Faxe ikke er begejstrede, så er Køges borgmester Marie Stærle mere åben over for forslaget.

- Først og fremmest er jeg glad for, at transportministeren er gået ind i sagen - at regionsrådsformanden har fået ham hevet ind - og så er jeg meget åben over for sådan set alle de undersøgelser, der kan blive lavet, siger hun.

- Det er så ikke ensbetydende med, at jeg siger »juhu« eller »ja« til noget på forhånd, men jeg synes, det er rigtigt fornuftigt at se på alle muligheder i en både vigtig og svær sag, der også handler om rigtigt mange penge.

- Selvfølgelig vil den enkleste og nemmeste løsning være, »bare« at reparere skinnerne, men lad os nu se på - både i forhold til klima og økonomi - hvad der eventuelt er af andre brugbare løsninger, siger Marie Stærke.

Borgmesteren fortæller, at den nye undersøgelse om tog med gummihjul blev overvejende positivt modtaget i byrådet, hvor medlemmerne blev orienteret om sagen på det seneste møde.

- Men vores bekymring går på, at Østbanen jo skal køre videre til Roskilde, og hvis en eventuel ny løsning betyder, at folk sydfra alligevel skal skifte her i Køge for at komme til Roskilde, så er det en klar forringelse - og det har vi gjort opmærksom på, understreger hun.

- Som jeg forstår det på udmeldingen fra transportministeren, så ved vi mere før sommerferien, og så har vi et bedre grundlag for at give Køges mening til kende.

arrow Nye tal: BRT-busser på lokalbane kan koste lille milliard kroner
25. april 2020 kl. 09:22 Opdateret: kl. 16:55
arrow Konsulenthus: BRT vil koste Østbanen hver 10. passager
25. april 2020 kl. 08:16 Opdateret: kl. 17:16
arrow Gang i byggeri: Region henter millioner op af kassen
21. april 2020 kl. 10:15 Opdateret: kl. 10:10
Skal der være en forældelsesfrist for, hvor langt tilbage man kan rejse anklage om en krænkelse?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk