25. april 2018
Skoleleder på Herfølge Skole, Helle Due Bense, mener, at der mangler nogle nuancer i undervisningsministerens udmelding. Foto: Thomas Olsen
Skoleleder på Herfølge Skole, Helle Due Bense, mener, at der mangler nogle nuancer i undervisningsministerens udmelding. Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skoleleder svarer minister igen: - Der mangler nogle nuancer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skoleleder svarer minister igen: - Der mangler nogle nuancer
Køge - 12. januar 2018 kl. 11:56
Af Simon de Visme
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

I december blev nyheden om, at Herfølge Skole skal være en af fire danske skoler, der har en særlig profil inden for naturvidenskab, offentliggjort. Skolen i Køge Kommune skal til sommer i gang med projektet LEAPS, hvor der skal udvikles en engagerende læringsform med projektbaseret undervisning på tværs af fagene.

arrow Læs også: Skolechef om heftig debat: Der har været misforståelser

For få dage siden fik nyheden landets undervisningsminister Merete Riisager (LA) til tasterne. På Facebook skrev hun et kritisk opslag rettet imod Herfølge Skole og LEAPS-projektet, hvori ministeren udtrykte sin bekymring for elevernes kommende undervisning.

- I har sat jer i spidsen for et projekt, der angiveligt vil tilsidesætte kundskaber og færdigheder som grundlag for børns skolegang på Herfølge skole. I stedet vil I indsætte »100 procent projektbaseret undervisning«, skrev Merete Riisager og fortsatte:

- Projekter er udmærkede, hvis de hviler på et fundament af viden. Gør de ikke det, vil de let blive udmøntet i overfladiske gætterier. Ingen børn vokser op og bliver kreative og »hele« voksne, hvis de ikke har viden, de kan bruge til at forstå og analysere verden med, lød et blandt andet fra ministeren, som var »vældig bekymret på børnenes vegne«.

Undervisningsministerens offentlige henvendelse, der også var en konkret invitation til et kaffemøde, var personligt henvendt imod kommunens skolechef Søren Thorborg, formand for skolebestyrelsen Malene Skov og skoleleder Helle Due Bense. Sidstnævnte mener, at ministeren ikke helt har forstået alt.

- Min første tanke var, at der mangler nogle nuancer. Forstået på den måde, at vi skal være en LEAPS-skole og arbejde projektorienteret på sigt, siger Helle Due Bense og uddyber:

- Det er et femårigt udviklingsprojekt, hvor personale og ledelse skal gennemgå en massiv kompetenceudvikling, før vi overhovedet ændrer på skolehverdagen. Det betyder bestemt ikke et opgør med basale færdigheder og læring.

Skolelederen mener også, at basale færdigheder og projektarbejde godt kan gå hånd i hånd.

- I min optik er det at arbejde projektbaseret ikke lig med at sige farvel til læring. Eleverne får stadig de basale kundskaber, de skal have. Det ene udelukker ikke det andet. Det er en misforståelse, når skeptikerne italesætter, at projektbaseret undervisning ikke er lig med læring og basale kundskaber. Det er ikke vores forståelse, eller det som ligger i LEAPS, påpeger Helle Due Bense.

At Merete Riisager fra sit kontor på Christiansborg blander sig i en lokal sag fra skolen i Herfølge, er dog overordnet en god ting.

- Som udgangspunkt er det positivt, at ministeren interesserer sig for, hvad der sker på skolerne. Jeg kunne godt have ønsket, at man havde taget kontakt og dialog direkte til os for at få nuancerne og perspektiverne med, pointerer Helle Due Bense.

Hun retter også opmærksomheden imod, at Herfølge Skole ikke lige pludselig efter sommerferien går over til at bliver en skole, som udelukkende arbejder med projekter. Det sker nemlig først til august 2022.

Derimod skal det næste skoleår 2018/2019 først bruges på at udvikle kompetencerne hos en tredjedel af skolens personale, hvorefter denne gruppe begynder at tage de nye LEAPS-kompetencer i brug i undervisningen i august 2019.

Herefter følger endnu et skoleår, hvor den anden tredjedel af personalet oplæres og efterfølgende fornyer undervisningen. Derfor går der reelt fire og et halvt år, før Herfølge Skole er en fuld LEAPS-skole, hvor alt personale og ledelse har gennemgået kompetenceudvikling, og alle klasser arbejder projektbaseret.

- Det er en løbende proces, hvor vi undervejs får mulighed for at justere og skabe mening, så projektet passer til de mål og den kultur, vi har på skolen, siger Helle Due Bense.

Undervisningsministerens opslag på Facebook fik mange mennesker til tasterne. Der var både tale om personer med tilknytning til Herfølge Skole, som støttede projektet, men også andre folk, der udtrykte skepsis omkring den projektbaserede undervisningen. De seneste dages debat ærgrer Helle Due Bense.

- Jeg synes, det er ærgerligt, at interessen ikke bliver øremærket de muligheder, vi fremadrettet giver eleverne på Herfølge Skole. I stedet har der været fokus på, at nu skal de ikke lære noget, siger skolelederen og fortsætter:

- Det ærgrer mig, for det er ikke et opgør. Eleverne skal lære præcis det samme, bare på en anden måde. Vi er stadig underlagt den samme lov og skal undervise efter de samme mål som andre skoler.

Hun peger også på, at skolen har gode oplevelser med projektundervisning.

- Vi gør det ikke bare, fordi vi har fået en ny idé. Når vi generelt har forløb med projekter og arbejder på tværs af fagene, oplever vi mere motiverede og engagerede elever. Der er også andre skoler, som har arbejdet på samme måde med fine resultater, siger Helle Due Bense.

Skolelederen fortæller, at man nu har henvendt sig til Undervisningsministeriet for at takke ja til kaffe-invitationen, så man kan gøre ministeren klogere på LEAPS-projektet.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk