20. oktober 2019
Billesborgskolen udvikler elevernes personlighed, ikke kun karakterer. Foto: Thomas Olsen
gallery icon

Se billedserie

Billesborgskolen udvikler elevernes personlighed, ikke kun karakterer. Foto: Thomas Olsen
Foto: THOMAS OLSEN
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Skole: Udholdenhed er vigtigere end karakterer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skole: Udholdenhed er vigtigere end karakterer
Køge - 16. september 2016 kl. 14:23
Af Katrine Wied
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Værdier som udholdenhed og selvkontrol har mere indflydelse på et barns liv i det lange løb, end karakterer. På den baggrund vil Billesborgskolen i Køge i dette skoleår ændre fokus fra det stive blik på karakterskalaen til også at arbejde med børnenes karaktertræk. Det skriver DAGBLADET Køge.

- Der er så meget fokus på fagligheden i dag og på, hvad børn skal lære, for eksempel i konkurrence med kineserne. Det vil sige, at der bliver et pres på det vidensmæssige. Men har vi standset op og sagt, at eleverne ikke bare bliver til noget, men også nogen, siger skoleleder på Billesborgskolen, John Panduro Riis.

Skoleårets nye projekt er blevet skudt i gang med en pædagogisk dag, hvor skolen havde inviteret professor emeritus Per Schultz Jøgensen, der har skrevet flere bøger om børns personlighedsudvikling, til at holde et oplæg.

- Vi oplever, at diskussionen om karakterer er kørt af sporet. Skoler og lærerene bliver hængt op på, at børnene bare skal have en højere karakterer, faglighed og merviden, og man kan hurtigt blive fanget ind af, om barnet får 7,10 eller 12 og have en meget snæver forståelse for, hvad et barn skal have med sig ud i den virkelige verden. Børnene skal nå så langt, de kan, men det bygger på noget andet, nemlig at vi arbejder med deres grundlæggende personlighedsudvikling, fortæller John Panduro Riis.

- De skal kunne bære det og have en indre drivkraft for det, de skal. Det handler for os ikke kun om, at de skal blive parate til en uddannelse, men at de skal blive parate til deres liv. Det indebærer også at kunne håndtere for eksempel nederlag. Forskningen viser, at det ikke er afgørende for ens videre uddannelse, om man får 7 eller 12. Det er tilgangen til andre mennesker og evnen til selvkontrol, der holder på den lange bane. Vi har altid lagt meget vægt på og gør det stadig, at vi vil have den høje faglighed, men vi vil også have trivslen og den hele personlighed med, så vi kommer hele vejen rundt om barnet, fortsætter skolelederen.

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / Køge Onsdag / LørdagsAvisen

Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 14.
BREAKING-nyheder udsendes efter behov
*påkrævet

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk