25. september 2021
Køge Kommunes beslutning om betalingsparkering var »rundt formuleret« og den nærmere udformning af modellen udestod stadig, da TK Development og Køge Kyst indgik aftale om et parkeringshus i bymidten. Den runde formulering skabte senere strid om, hvilke aftaler parterne egentlig var bundet af. Foto: Jesper From
Køge Kommunes beslutning om betalingsparkering var »rundt formuleret« og den nærmere udformning af modellen udestod stadig, da TK Development og Køge Kyst indgik aftale om et parkeringshus i bymidten. Den runde formulering skabte senere strid om, hvilke aftaler parterne egentlig var bundet af. Foto: Jesper From
Foto: FROM
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sådan udviklede skandalen om betalingsparkering sig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Sådan udviklede skandalen om betalingsparkering sig
Køge - 20. november 2020 kl. 19:41
Af Katrine Wied

Det handlede først og fremmest om overdragelse af grunde og byggeretter, da Køge Kyst og TK Development den 29. februar 2012 satte deres underskrifter på en betinget købsaftale om arealer i Køge bymidte.

arrow Læs også: Ingen udsigt til mere gratis parkering efter frifindelse

Nu skulle der bygges detailhandel, kontor og bolig på det attraktive område mellem Køges yndige gamle handelsstrøg og stationen. Begejstringen var stor.

Forudsætningen om, at Køge Kommune skulle indføre betalingsparkering for at give TK Development muligheder for at opføre et rentabelt parkeringshus, blev der derimod ikke ofret mange bogstaver på i kontakten.

Den løst formulerede aftale og de dermed usikre betingelser har siden betydet et dramatisk forløb om aftalestrid, skandale og erstatningskrav i mange-millioner kroners klassen, som foreløbig har betydet et sagsanlæg fra Agat Ejedomme (der tidligere hed TK Development) med krav om erstatning på 20 millioner kroner mod Køge Kyst.

En retssag, som Retten i Roskilde har afgjort til Køge Kysts fordel, og som nu skal prøves i landsretten.

DAGBLADET giver her et overblik over den mangeårige sag på baggrund af domsudskriften fra Retten i Roskilde.

17. juni 2008

Økonomiudvalget i Køge Kommune træffer »principbeslutning om indførelse af betalingsparkering i Køge Bymidte i forbindelse med etablering af den nye detailhandel i Stationsområdet.«

De nærmere detaljer for betalingsparkeringen udskydes til senere beslutning, blandt andet udskydes afgørelsen om betalingszonens geografiske afgrænsning. Det defineres blot som: »De mest centralt beliggende p-pladser i bymidten.«

29. februar 2012

TK Development indgår en betinget købsaftale med Køge Kyst. Det er denne aftale, som er det afgørende omdrejningspunkt i retssagen.

Heri forpligter TK Development sig til at opføre et parkeringsanlæg. Men formuleringen af betingelserne er meget løst formuleret.

I aftalen står:
»TK Development kan påregne, at Køge Kommune ved åbning af parkeringsanlægget har indført betalingsparkering i hele Køge bymidte med en betaling på minimum kr. 8-10 pr. påbegyndt time.«

Samtidig fremgår det af aftalen, at Køge Kommune senest 1. maj 2012 skal træffe en endelig beslutning om vilkårene for betalingsparkeringen. Købsaftalen henviser til Køge Kommunes principbeslutning om betalingsparkering fra 2008.

24. april 2012

Køge Byråd vedtager parkeringsstrategi for Køge bymidte.

»Der skal indføres betalingsparkering på eksisterende og kommende parkeringsanlæg i bymidten,« står der blandt andet.

Dette skal ske for bedre at kunne regulere parkeringen, dels for at gøre det »økonomisk muligt at drive de mange nye P-pladser, som er forudsat i byudviklingsplanerne for Køge Kyst,« hedder det videre.

12. september 2013

Der tilføjes et ekstra punkt i den betingede købsaftale mellem TK Development og Køge Kyst, om at parkering på Collstrop-grunden ved Køge Station også skal være betalingsparkering og/eller indeholde en særlig licensordning for »DSB-pendlere«.

29. april 2015

TK Development indgår en lejekontrakt med Apcoa, som skal overtage driften af parkeringsanlægget ved det nye handelsstrøg Strædet med betaling.

I lejekontrakten optræder en formulering, som udvikler sig til en bombe, da Køge Kommune flere år senere bliver klar over det.

Her står, der skal være 1 times gratis parkering på P-pladsen ved Irma og Fakta over for stationen.

I lejeaftalen med Apcoa står også et væsentligt forbehold: Lejekontrakten er betinget af, at der indføres betalingsparkering på kommunalt ejede og offentligt tilgængelige parkeringspladser i Køge Bymidte. Bliver det ikke opfyldt har TK development og Apoca intet krav mod hinanden.

Med andre ord, så er de ikke bundet af lejekontrakten for parkeringshuset.

Lejeaftalen gælder for ti år.
Men den bliver aldrig tiltrådt af Apcoa.

27. oktober 2015

COWI udarbejder et notat for Køge Kommune. Det danner grundlag for de nærmere detaljer i kommunens ordning med betalingsparkering.

Her foreslås det, at det bliver gratis at parkere den første halve time i betalingszonen.

31. maj 2016

Teknisk direktør i Køge Kommune, Torben Nøhr, skriver i en mail til TK Development, at man nu er enige om at køre videre med løsningen, udarbejdet af COWI, dog er man blevet enig med TK Development om, at der kun bliver tale om et kvarters gratis parkering.

Torben Nøhr skriver også, at der »iværksættes en løbende evaluering af ordningen, herunder i forventning om, at forholdene ved Irma/Fakta ændres.«

Dette bekræfter TK Development.

20. april 2017

Men i april 2017 går der sprækker i enigheden.

Her skriver Apcoa i en mail til Køge Kommunes Torben Nøhr.

»Kan hermed bekræfte, at der er en 1 times p-skive på terræn på de 2 dagligvarebutikker.«

Det vil sige en times gratis parkering ved Irma og Fakta.

Reaktionen fra Køge Kommune falder promte samme dag. I en mail, der selv i domsudskriften emmer af chok, skriver Torben Nøhr:

»Så, hvad er der sket?«
Torben Nøhr skriver videre:

»Vi kan ikke forstå, at den gratis parkering nu er udvidet til en time? Så vidt jeg husker, var det jo heller ikke jeres ønske med den halve time, - og vi havde en længere diskussion om vores gratis periode, der efter aftale blev reduceret til et kvarter.«

I dommen fra Retten i Roskilde fremgår det ikke, hvorfor Apcoa og TK development vælger at indføre en times gratis parkering ved Irma og Fakta. Men ifølge DAGBLADETs oplysninger, skyldes det et krav eller ønske fra de to dagligvarebutikker som betingelse for at ville indgå kontrakt om at åbne supermarkederne.

I en mail refereret i dommen bekræfter TK Development, at det er aftalt med Irma og Fakta, at der skal være en times gratis parkering på de 35 pladser reserveret til kunderne.

Køge Kommune svarer:
»Denne oplysning er helt ny for Køge Kommune og afgørende i strid med vores hidtidige aftale,« skriver Torben Nøhr, der fortsætter:

»Nu er vi endt i en situation, hvor Irma/Fakta har 60 minutters gratis parkering, mens bymidten kun har 15 minutter. Dette er selvsagt ikke tilfredsstillende for Køge Kommune.«

24. oktober 2017

Køge Byråd beslutter, at indføre betalingsparkering fra den 2. januar 2018. Men kommunen foretager en væsentlig ændring.

Politikerne beslutter en times gratis parkering på Køge Torv og på gader og stræder i bymidten, således at der kun er betaling på egentlige P-pladsområder.

Det betyder, at der bliver gratis parkering i en time på 252 pladser i bymidten.

1. november 2017

Byrådets beslutning får Apcoa op i det røde felt.

I et brev til TK Development skriver Apcoa, at betingelsen for lejekontrakten og driften af parkeringshuset ikke er opfyldt. Lejekontrakten forudsatte, at Køge Kommune ville indføre betalingsparkering i bymidten. Men når Køge Kommune tilbyder gratis parkering på en del af pladserne, vil konkurrencen betyde mindre indtægter for Apcoa.

Dermed hænger deres forretningsmodel ikke sammen. Apcoa er også utilfreds med gratis parkering på Værftsvej og på Collstropgrunden.

Apcoa afviser at tiltræde lejeaftalen.

November 2017

TK Development spørger Apcoa om, hvad der skal til for, at de alligevel vil tiltræde lejekontrakten. Apcoa beregner et tab, som de mener, at kommunens gratisparkering vil koste dem til 16,4 millioner kroner plus renter, som de kræver af TK Develompent. TK betaler ikke.

30. oktober 2018

TK Development anlægger sag mod Køge Kyst og kræver 20,2 millioner i erstatning. Det er det tab, som TK Development, der nu hedder Agat Ejendomme, har fået som konsekvens af, at Apcoa har trukket sig fra lejeaftalen.

Parkeringshuset er nu solgt til shoppingcenter-selskabet Citicon sammen med resten af Strædet. I dag betaler Agat Ejendomme den leje til Citicon, som Apcoa skulle have betalt.

30. oktober 2020

Byretten afsiger dom. Køge Kyst frifindes.

Retten i Roskilde afgør, at der ikke var en nærmere præcisering af den geografiske udstrækning for området for betalingsparkering i aftalen mellem TK Development og Køge Kyst fra 2012.

Køge Kyst var derfor ikke garanteret, »at Køge Kommune skulle indføre betalingsparkering i videre omfang end sket.«

»Denne aftale kan ikke give TK development ret til erstatning for det tab, TK Development måtte have lidt om følge af, at Apcoa ikke endeligt har tiltrådt lejeaftenen,« lyder det i dommen.

Agat Ejendomme anker torsdag den 19. november byrettens dom til Østre Landsret.

arrow Afdæmpet glæde efter p-frifindelse: - Store summer er på spil
21. november 2020 kl. 06:04 Opdateret: kl. 15:44
arrow Afgørelse i p-krig: Sådan endte sagen
20. november 2020 kl. 10:19 Opdateret: kl. 10:19
arrow Borgmester: Omstridt parkeringslov bør ændres
23. november 2019 kl. 05:31 Opdateret: kl. 14:54
Stemmer du til kommunalvalget i år?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk