20. juni 2021
Sille Haahr-Aasmul (t.v.) fra Højelse har længe talt kraftigt imod Ring 5-projektet, og hun kan nu med stor tilfredshed konstatere, at projektet ikke er med regeringens nye infrastrukturudspil. Her ses hun i transportkorridorens begyndelse vest for Ll. Skensved sammen med borgerforeningskollega Søren Astrup Skov tilbage i 2017. Foto: Anders Fallesen
Sille Haahr-Aasmul (t.v.) fra Højelse har længe talt kraftigt imod Ring 5-projektet, og hun kan nu med stor tilfredshed konstatere, at projektet ikke er med regeringens nye infrastrukturudspil. Her ses hun i transportkorridorens begyndelse vest for Ll. Skensved sammen med borgerforeningskollega Søren Astrup Skov tilbage i 2017. Foto: Anders Fallesen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ring 5-modstander: - Det er en kæmpe lettelse for os

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Ring 5-modstander: - Det er en kæmpe lettelse for os
Køge - 09. april 2021 kl. 12:29
Af Anders Fallesen

Hun er ikke helt klar til at lægge champagnen på køl endnu, for arealreservationen er fortsat gældende.

arrow Læs også: Østbanen: Minister klar på »en god løsning«

Men der er ingen tvivl om, at torsdagens nyhed om at Ring 5-projektet ikke indgår i regeringens store infrastrukturudspil, vækker stor begejstring i Højelse, hvor Sille Haahr-Aasmul har hjemme.

Hun er formand for Borgerforeningen Lille Skensved, Højelse og omegn og desuden mangeårig modstander af motorvejsprojektet. Lokalt er hun blandt de, der er gået forrest i kampen for at påvirke politikere og medborgere i en anden retning.

- Det er en kæmpe lettelse for os, at Ring 5 ikke er med i planerne, og vi har siddet og ventet længe på dette, siger hun og fortsætter:

- For os har det aldrig givet mening at anlægge en parallelmotorvej til Køge Bugt Motorvejen. Det er helt sort og går imod, hvad flere analyser har peget på, nemlig at det kun ville afhjælpe trængselsproblemerne med omkring 10-12 procent. Samtidig tror vi på, at jo mere fart den teknologiske udvikling får, jo mere vi går mod selvkørende biler og andre adfærdsmønstre, jo mere vil det give mening at se på infrastruktur på en anden måde end at bygge mere motorvej, siger hun.

Vil have korridoren ophævet

I Højelse er man i forvejen »klemt inde« mellem Skandinavisk Transportcenter, de eksisterende motorveje, jernbanen og transportkorridoren, der har eksisteret siden 1982.

Afgørende bliver det derfor nu at få fjernet transportkorridoren og ophævet arealreservationen endegyldigt, mener Sille Haahr-Aasmul.

- Det er helt klart det næste mål, som jeg håber, at politikerne vil arbejde hen imod, siger hun.

Hun var da heller ikke selv klar over, at Højelse lå lige ved transportkorridoren, da hun flyttede til området.

- Vi var førstegangskøbere dengang for 11 år siden og anede intet om, at man skulle undersøge den slags. Vi tænkte overhovedet ikke på, at det kunne ske. Selvfølgelig er vi i Højelse til dels beskyttet af kirken, men Ring 5 ville stadig kunne etableres måske 500 væk. Det har ikke været noget, som man tænker på hver uge, men når det »popper« op, så bliver man da bekymret. Og særligt fordi vi i mange andre sammenhænge har en god og tæt dialog med byrådet, men denne beslutning skal jo træffes meget langt fra os, siger hun.

Hun peger på, at transportkorridoren spænder ben for eksempelvis udstykninger og udvidelser af eksisterende landejendomme. Ligesom den altid vil skabe en vis utryghed, når den ligger som en tung dyne hen over området.

Enormt lobbyarbejde

Selv har Sille Haahr-Aasmul længe været aktiv modstander af motorvejsprojektet, men i de senere år er arbejdsomme kræfter i bevægelsen »Nej til Ring 5,« eksempelvis talsperson Kirsten Nymann fra Torslunde ved Ishøj, gået forrest.

- De, der står i spidsen for Nej til Ring 5, har lavet et kæmpe stykke lobbyarbejde, mens vi her lokalt i højere grad har forsøgt at tale projektet ned over for politikerne. Og ikke mindst prøvet at forklare dem, hvad konsekvenserne vil være, hvis man etablerer en ny motorvej få hundrede meter borte, siger Sille Haahr-Aasmul.

Bedre togdrift fra Ll. Skensved

Med i udspillet er desuden en muligheden for etablering af dobbeltspor mellem Køge Station og Køge Nord Station, der skal imødekomme de flaskehalsproblemer, der i dag udfordrer togdriften.

En opgradering og et muligt ekstra spor på Køge Station vil i fremtiden kunne forbedre driften på Næstved-Køge-København-banen, og står det til regionsrådsformand Heino Knudsen (S), vil det ligeledes kunne forbedre driften mod Roskilde:

- Det giver nogle muligheder for Østbanen i forhold til at køre til Roskilde. Vi vil meget gerne køre kvarterdrift hele vejen til Roskilde, og det åbner det her op for, siger han.

Det er sød musik i Sille Haahr-Aasmuls ører:

- Vi ligger på mange måder allerede i et smørhul i forhold til offentlig transport, og jeg synes da, at det er fantastisk, at jeg fra mit hjem i Højelse kan cykle til Køge Nord Station, tage toget til Nørreport og så være på mit arbejde på 45 minutter sammenlagt. For mange vil det være en kæmpe gevinst, hvis der kommer kvarterdrift fra Ll. Skensved, eksempelvis de studerende, som rejser mod Roskilde, ligesom der vil komme endnu bedre mulighed for at komme til sygehuset, siger borgerforeningsformanden.

Hun kan derfor med tilfredshed se på transportudspillet og konstatere, at Ll. Skensved- og Højelseområdet umiddelbart går styrket derfra.

arrow Minister: Derfor har vi droppet Ring 5
09. april 2021 kl. 13:07 Opdateret: kl. 15:54
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk