4. april 2020
Køge Nord Station modtager nu IABSE Danmarks konstruktionspris får sit innovative og bemærkelsesværdige design. Foto: Torben Thorsø
Køge Nord Station modtager nu IABSE Danmarks konstruktionspris får sit innovative og bemærkelsesværdige design. Foto: Torben Thorsø
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ny station hædret med pris

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny station hædret med pris
Køge - 19. februar 2020 kl. 11:21
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

IABSE Danmark (Dansk Forening for Brobygning og Bærende Konstruktioner) tildeler nu årets konstruktionspris til den nye Køge Nord Station, oplyser man i en pressemeddelelse.

»IABSE Danmarks konstruktionspris« blev indstiftet i 2008 af den danske afdeling af IABSE for at anerkende en bemærkelsesværdig, innovativ, kreativ eller på anden måde inspirerende konstruktion; men ikke nødvendigvis den største, længste, højeste eller på anden måde rekordsættende konstruktion, oplyser man i pressemeddelelsen.

»Anerkendelse for tilvejebringelse af en løsning, der kombinerer avanceret ingeniørteknik og unikt arkitektonisk design i en innovativ løsning til glæde for borgere og samfund. Med sine dobbeltkrumme partier er broen en markant del af den nye stations udtryk og skaber et nyt rum for komfort og æstetisk nydelse,« lyder begrundelsen for, at Køge Nord Station nu hædres med prisen.

Gangbroen er 225 meter lang og 6,5 meter bred og har til formål af skabe en kort passage mellem perronerne på den ny Køge Nord Station, der blev indviet 31. maj sidste år.

Broens bærende system består af en lukket stålkassedrager, der understøttes på syv direkte funderede understøtninger og med et største spænd på 58 meter over motorvejen.

Også Banedanmark er meget begejstret for den nye station og for hæderen. På banestyrelsens Facebook-side lyder det:

»Vi er meget stolte over, at Køge Nord Station netop er blevet kåret som vinder af IABSE-Danmarks Konstruktionspris 2019. Byggeriet er en del af det overordnede projekt for den nye bane København-Ringstedbane og et markant vartegn for grøn mobilitet. Den 225 meter lange gangbro, som fører over til stationen, er både bemærkelsesværdig, innovativ, kreativ og inspirerende. Og Ikke nok med, at den er arkitektonisk flot, så benyttes den dagligt af tusindvis af passagerer, som skifter mellem S-tog og fjerntog, eller parkerer ved stationen.«

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk