18. december 2018
På en nat kan et arbejdshold trække tre til fem kilometer køreledning. Foto: Banedanmark
På en nat kan et arbejdshold trække tre til fem kilometer køreledning. Foto: Banedanmark
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nu trækker Banedanmark 200 kilometer ledning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu trækker Banedanmark 200 kilometer ledning
Køge - 21. september 2018 kl. 18:16
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Fundamenterne er i jorden, kørestrømsmasterne er ved at blive rejst, og nu begynder Banedanmark at sætte køretråden op i masterne mellem Køge Nord og Næstved.

Imens Banedanmark arbejder fokuseret på at få de sidste kørestrømsfundamenter i jorden på og omkring Køge Station, og imens Banedanmark har rejst master på efterhånden et godt stykke af strækningen, begynder man nu at trække køreledninger fra Næstved og nordøstover mod Køge. Det meddeler Banedanmark i en pressemeddelelse.

De første ti nætter trækker Banedanmark den øverste ledning, der føder anlægget med strøm, og bagefter kommer turen til selve køreledningerne. I alt skal der trækkes over 200 kilometer ledning for at få strøm på den 45 kilometer lange strækning.

- Når vi trækker køretråd, bliver jernbanen for alvor synlig i området. Det er et syn, vi skal vænne os til, men samtidig et tegn på, at jernbanen mellem Næstved og Køge Nord med hastighedsopgradering, elektrificering og anlæggelsen af Den nye bane København-Ringsted er ved at udvikle sig til at være en af de vigtige jernbanestrækninger på Sjælland, siger projektchef Annette Legart fra Banedanmark.

På en nat kan et arbejdshold trække tre til fem kilometer køreledning, og Banedanmark er færdige med at trække køretråd sidst på efteråret. Det støjer kun moderat, når arbejdskøretøjerne og mandskabet rykker op gennem Sjælland. Der er over 500 master, der skal have monteret kørestrømsophæng og trukket køreledning mellem sig.

- Vi monterer køreledningerne om aftenen og om natten for at genere togtrafikken så lidt som muligt. Arbejdet foregår fra arbejdskøretøjer på skinnerne, hvor tromlerne med køretråd ligger klar, og så ruller vi langsomt fremad fra mast til mast, siger Annette Legart.

Elektrificeringen skaber på sigt rammerne for en langt mere moderne jernbane med billigere og mere stabil drift samtidig med, at det gavner miljøet. El-tog giver mulighed for højere tempo og kortere rejsetider, blandt andet fordi el-tog accelererer hurtigere. Togene støjer også mindre end dieseltog og omkostningerne til drift og vedligehold er lavere.

Der kører ikke tog efter klokken 20 om aftenen, og passagererne opfordres til at tjekke rejseplanen.dk.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk