11. april 2021
Køge Kommune har besluttet at sammensætte sin helt egen uddannelse af lærere der efteruddannes til dysleksi-vejledere på alle kommunens skoler. Arkivfoto: Mie Neel
Køge Kommune har besluttet at sammensætte sin helt egen uddannelse af lærere der efteruddannes til dysleksi-vejledere på alle kommunens skoler. Arkivfoto: Mie Neel
Foto: Mie Neel
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kommunen styrker indsatsen til gavn for ordblinde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommunen styrker indsatsen til gavn for ordblinde
Køge - 05. april 2021 kl. 08:19
Af Lars Andersen

Dysleksi - eller ordblindhed, som de fleste kender det som - er en arvelig funktionsnedsættelse, der giver store vanskeligheder med at lære at læse og skrive.

Udfordringerne kan opstå i mere eller mindre udtalt grad, men fælles for dem alle er, at tidlig indsats er alfa og omega for elevens fremtidige sproglige udvikling og forståelse. Derfor har Køge Kommune som én af de eneste kommuner valgt at sammensætte sin helt egen uddannelse af lærere der efteruddannes til dysleksi-vejledere på alle kommunens skoler.

Vejlederne skal sikre, at alle elever med ordblindhed opdages så tidligt som muligt og får den støtte, der passer bedst muligt til den enkelte elevs udfordringer.

Det skriver Køge Kommune i en pressemeddelelse.

Afgørende indsats

- Tidlig indsats er helt afgørende for den enkelte elev, og derfor skal vi sætte ind med specialistviden. Jeg er meget glad for, at vi har valgt at prioritere et vigtigt område ved at sammensætte en egentlig vejleder-uddannelse, så vi sikrer en indsats baseret på solid faglighed. Vi er jo så heldige at leve i en tid, hvor der findes rigtig mange værktøjer og digitale redskaber til at hjælpe med de forskellige former for indlæringsvanskeligheder. De muligheder skal vi kende til og udnytte fuldt ud, siger Mads Andersen (K), formand for Skoleudvalget.

Uddannelsen varer sammenlagt et år fordelt på 54 undervisningstimer, og de første lærere sidder allerede på plads foran skærmen til efteruddannelsen som dysleksivejleder.

Uddannelsen er sammensat og udbudt af Køge Kommune i samarbejde med Professionshøjskolen Absalon.

Når de første vejledere er færdiguddannede til marts næste år, er det deres opgave og mål ude på de enkelte skoler, at:

- opspore og sætte tidligt ind i forhold til ordblindhed

- undersøge og afdække elever og yde til støtte til børn og unge med ordblindhed

- sikre, at alle ordblinde elever opdages

- have den aktuelle viden om, hvad der virker på ordblindeområdet

Faglig, social og mental vejledning

Med uddannelsen af de nye dysleksivejledere lever Køge Kommune op til Børne- og Undervisningsministeriets nye mål om en styrket indsats for ordblinde på landsplan.

Dysleksivejlederne kan blandt andet hjælpe den enkelte elev med at få de rette it-værktøjer som f.eks. en it-rygsæk, der er en særlig pc, der støtter med det faglige. Derudover hjælper dysleksivejlederen eleverne i det daglige med at finde fællesskaber med andre, der har lignende udfordringer, og så uddanner de lærerkollegaerne med den nyeste viden om dysleksi.

- Ordblindhed fylder meget hos den enkelte elev. Derfor bliver de nye dysleksivejleder også uddannet til at støtte eleven mentalt og socialt. Derudover skal vejlederne hjælpe deres lærer-kollegaer på skolen med at forså, hvordan de kan tilrettelægge undervisningen til gavn for eleverne med dysleksi. På den måde bliver skoletiden fyldt med succesoplevelser fremfor hak i selvtilliden, siger Mads Andersen.

Køge Kommune har afsat 150.000 kr. til uddannelsen, og de vejledere, der uddannes, er typisk lærere fra skoler, som i forvejen har kendskab til ordblindhed.

Regeringen overvejer mulighed for bilfrie søndage. Er det en god idé?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk